۱۴۰۱ مرداد ۱۱, سه‌شنبه

 مقام وزارت بهداشت: با سرعت کنونی واکسیناسیون، قطعا موج هفتم کنترل نمی‌شود

محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ایران، روز سه‌شنبه، ۱۱ مردادماه، هشدار داد که با سرعت روزانه و میزان کنونی واکسیناسیون کرونا در ایران «قطعا موج هفتم کرونا کنترل نمی‌شود».


در روزهای اخیر در پی آغاز موج دیگری از شیوع کرونا در ایران آمار روزانه مرگ‌ و بستری مبتلایان در بیمارستان‌ها بار دیگر روزبه‌روز افزایش یافته است.


اما بنا بر اعلام این مقام وزارت بهداشت، علی‌رغم توصیه این وزارتخانه به مردم برای دریافت دوز یادآور واکسن کرونا پس از گذشت شش ماه از واکسن قبلی، واکسیناسیون کرونا سرعت چندانی نگرفته است.


آقای زهرایی روز سه‌شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که سرعت واکسیناسیون کرونا در ایران روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر بود که اکنون به حدود صد هزار نفر رسیده، ولی بیش از دو هفته است که این عدد تقریبا ثابت مانده است.


هفته گذشته اعلام شد که مجموع کل واکسن‌های کرونای تزریق شده در ایران به بیش از ۱۵۲ میلیون و ۹۷۹ هزار دز می‌رسد که از این میزان، تنها ۳۰ میلیون واکسن تزریق شده به دز سوم اختصاص دارد.


رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن روز سه‌شنبه همچنین از حذف دو واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا از روند واکسیناسیون کرونا در ایران خبر داد و دلیل آن را «پایان تاریخ مصرف محموله‌های موجود» اعلام کرد.


او گفت: «با وجود این که پیش از این، از هر دو واکسن موجودی داشتیم، اما استقبالی از تزریق این دو واکسن هم صورت نگرفت و بخش زیادی از این واکسن‌ها منتقضی و امحاء شد.»


زهرایی درباره واکسن سینوفارم ساخت چین هم گفت: «آخرین محموله سینوفارم آبان‌‌ماه سال ۱۴۰۰ وارد کشور شده است و فعلا برنامه‌ای برای واردات این واکسن به کشور وجود ندارد.»


بیشتر در این باره:

شرق: رسوب ده‌ها میلیون دُز واکسن کرونای ایرانی؛ مشتری خارجی هم وجود ندارد

او اضافه کرد که اکنون از هفت نوع واکسن در واکسیناسیون کرونا در ایران استفاده می‌شود که شامل برکت، فخرا و سینوفارم، پاستوکووک، کووپارس، اسپایکوژن و نورا هستند.


پیشتر گزارش‌هایی از تزریق واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته منتشر شده بود.


در حالی که وزیر بهداشت گفت «هیچ مرکزی حق تزریق واکسن تاریخ گذشته را ندارد»، یکی از مدیران انستیتو پاستور اعلام کرد «واکسن، پنیر و ماست نیست که تاریخ مصرف داشته باشد».


اقدام دیرهنگام برای واردات واکسن به ایران به بهانه تولید در داخل به اوج‌گیری چندباره بیماری کووید ۱۹ در چند مقطع زمانی در کشور و افزایش قابل توجه شمار مبتلایان و جان‌باختگان دامن زد.


وزارت بهداشت ایران در شهریور سال ۱۴۰۰ مدعی شده بود که کشور به «قطب» صادرات واکسن کرونا در منطقه تبدیل می‌شود؛ اما تاکنون هیچ کشوری تمایلی به خرید واکسن‌های ایرانی نشان نداده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...