۱۴۰۱ مرداد ۱۱, سه‌شنبه

 صدور حکم حبس و ممنوعیت از کار برای افشاگر قتل کودک‌همسر در لرستان

سینا قلندری، خبرنگار محلی در لرستان، روز دوشنبه، دهم مردادماه، در توییتر خبر داد که یک سال پس از افشای قتل یک کودک‌همسر به ۲۷ ماه حبس و دو سال ممنوعیت از کار رسانه‌ای محکوم شده است.


آقای قلندری، از خبرنگاران محلی در استان لرستان، اوایل شهریور سال گذشته خبر قتل مُبینا سوری، نوجوان ۱۶ ساله‌ای، را منتشر کرد که به دلایل «ناموسی» توسط شوهر و اعضای خانواده‌اش به قتل رسیده بود.


او اواخر همین ماه در گفت‌وگو با روزنامه همدلی گفت که در پی شکایت خانواده مقتول و متهمان پرونده قتل خانم سوری بازداشت شده و پس از ۱۱ روز با قرار وثیقه آزاد شده و در طول بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است.


در همین زمینه روزنامه شرق چاپ تهران روز یک‌شنبه هفته جاری نوشت که ۱۱ ماه پس از قتل یک کودک‌همسر به‌ دست شوهر طلبه‌اش در لرستان، قاتل او همچنان آزاد است، اما خبرنگاری که خبر این قتل را منتشر کرد قرار است راهی زندان شود.



در تایید این گزارش، سینا قلندری دوشنبه شب گذشته در توییتر نوشت: «من سینا قلندری به ۲۷ ماه زندان و دو سال ممنوعیت از فعالیت رسانه‌ای محکوم شدم؛ این در حالی‌ست که شاکی‌های پرونده‌ به من رضایت دادند و قاتل نیز به قتل همسرش اعتراف کرده است! فقط به خاطر اینکه سال گذشته قتل مبینا سوری به دست همسرش را افشا کردم.»


آقای قلندری متن حکم خود را نیز در این توییت منتشر کرده است.


روزنامه شرق در گزارش روز یک‌شنبه، نهم مرداد، به نقل از علی مجتهدزاده، وکیل خبرنگارِ منتشرکننده خبر این قتل، نوشته بود که سینا قلندری به اتهام «انتشار تصاویر خصوصی مقتول به تحمل ۱۳‌ ماه‌ و ۱۶ روز حبس و به اتهام نشر اکاذیب رایانه‌ای به تحمل ۱۳‌ ماه‌ و ۱۶ روز حبس تعزیری و همچنین محرومیت از شغل خبرنگاری و توقیف کانال تلگرامی به مدت دو سال محکوم شده است.»


این وکیل دادگستری در ادامه با انتقاد از «برخورد عشیره‌ای» با پرونده‌ قتل خانم سوری و پرونده‌های مشابه در شهرستان‌ها گفته است که در این پرونده «پدر قاتل با سر افراشته در دادگاه حاضر می‌شود و مقابل قاضی بدون هیچ ابایی می‌گوید که پسرش رسم عشیره‌ای و عرف را اجرا کرده و هیچ خطایی مرتکب نشده است.»


بر اساس شرع اسلام، سن بلوغ دختران ۹ سال تمام و برای پسران ۱۵ سال تمام است، اما مقام‌های حکومت ایران به طور معمول با ازدواج دختران بالای ۱۳ سال موافق هستند. این در حالی است که بر اساس تعاریف بین‌المللی فرد زیر ۱۸ سال، کودک به‌ شمار می‌رود.


این در حالی است که برخی تلاش‌ها در سال‌های اخیر برای اصلاح قوانین مربوط به کودک‌همسری در ایران نیز با مخالفت حکومت و به‌خصوص مراجع تقلید بی‌نتیجه مانده است.


داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در پنج سال گذشته بیش از ۱۳۱ هزار دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند که از این تعداد فقط بیش از هفت هزار و پانصد مورد مربوط به تابستان سال گذشته بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...