۱۴۰۰ مهر ۴, یکشنبه

بازداشت پنجمین بهایی در ایران در کمتر از یک هفته

شیدا تایید پنجمین شهروند بهایی است که طی یک هفته گذشته در قائم‌شهرِ‌ مازندران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.


به گزارش سایت حقوق بشری هرانا، خانم تایید روز پنج‌شنبه، اول مهر، در خانه خود بازداشت شده و ماموران امنیتی در زمان بازداشت اقدام به تفتیش خانه او کرده و برخی وسایل شخصی او را با خود برده‌اند.


شیدا تایید، متولد ۱۳۶۹ پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. او یک بار در سال ۱۳۸۹ به همراه مادرش بازداشت و چند روز بعد آزاد شد. یک بار دیگر نیز در سال ۱۳۹۱ بازداشت و در سال ۱۳۹۴ به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.


چهار شهروند بهایی دیگر نیز با هویت هایده فروتن و پسرش مهران مصلی‌نژاد، همچنین معین میثاقی و نگاره قادری طی یک هفته گذشته در شیراز بازداشت شده‌اند.


درباره دلایل بازداشت این شهروندان و وضعیت آن‌ها پس از بازداشت تاکنون گزارشی منتشر نشده است.


بازداشت پی‌درپی شهروندان بهایی در ایران همواره با اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» رخ می‌دهد.


جامعه جهانی بهایی بارها تاکید کرده که این قبیل اتهام‌های امنیتی علیه شهروندان بهایی کاملا «بی‌اساس» و تنها دلیل بازداشت آن‌ها، اعتقادات و فعالیت‌های مذهبی است.


کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل نیز اواخر آبان گذشته با صدور قطعنامه‌ای، «نقض شدید و فاحش حقوق بشر» در ایران را محکوم کرده بود.


با وجود زندگی ۳۰۰ هزار بهایی در ایران، جمهوری اسلامی آیین بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات بارها بهاییان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و در بیش از چهار دهه گذشته احکام متعدد اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب و کار، تخریب منازل و گورستان‌ها علیه پیروان این آیین را صادر کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...