۱۴۰۰ مهر ۴, یکشنبه

تجمع خانواده امیرحسین حاتمی در پی مرگ مشکوک او در زندان تهران بزرگ

اعضای خانواده و همشهریان امیرحسین حاتمی، جوان ایلامی که چند روز پس از بازداشت در زندان تهران بزرگ جان باخته است، روز شنبه، سوم مهر، با تجمع مقابل این زندان، خواستار پاسخ‌گویی مسئولان درباره مرگ مشکوک او شدند.



امیرحسین حاتمی، ۲۲ ساله، از توابع شهرستان سیروانِ استان ایلام که در یکی از بازارهای تهران مشغول به‌کار بوده، چند روز پیش در پی درگیری با فردی دیگر بازداشت و به زندان فشافویه منتقل شده بود.


سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» روز شنبه، سوم مهرماه، گزارش داد که او بر اثر «ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی» در زندان فشافویه (تهران بزرگ) جان باخته است.


سعید پرنین، دایی امیرحسین حاتمی، در همین روز در گفت‌وگو با رادیوفردا با اشاره به سلامت کامل او پیش از بازداشت گفت که پدر آقای حاتمی پس از دیدن پیکر فرزندش وجود آثار ضرب و جرح را تایید کرده است.


آقای پرنین همچنین گفت که امیرحسین حاتمی دو روز قبل از مرگ با خانواده‌اش تماس گرفته و گفته است که ماموران آن‌قدر او را با باتوم زده‌اند که دیگر رمقی برای او نمانده است.


پدر امیرحسین حاتمی پیشتر اعلام کرده بود که تا زمان اعلام رسمی دلیل مرگ فرزندش حاضر به تحویل گرفتن جسد او نیست.


در همین حال مراجع قانونی دلیل مرگ آقای حاتمی را «ایست قلبی» عنوان کرده‌‌اند و پیکر او نیز تحویل خانواده شده و قرار بود صبح یک‌شنبه، چهارم مهر به خاک سپرده شود.


در مورد مشابه دیگری، مهرداد طالشی، جوان ۲۱ ساله اهل دیواندره چند روز پس از بازداشت در بهمن سال گذشته در آگاهی شاپور تهران کشته شد و نیروی انتظامی علت مرگ او را «ایست قلبی» اعلام کرد.


مرگ زندانیان به دلیل شکنجه یا به دلایلی که هرگز اعلام نمی‌شود در زندان‌های ایران بسیار سابقه دارد.


هفته گذشته نیز خبر مرگ مشکوک شاهین ناصری، زندانی غیرسیاسی در زندان بزرگ تهران منتشر شد.


آقای ناصری شهریور پارسال شهادت داده بود که در زمان حضور در اداره آگاهی شیراز «شاهد عینی شکنجه‌های قرون وسطایی» بر نوید افکاری بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...