۱۴۰۰ مهر ۴, یکشنبه

 حکم جلب برخی شرکت‌کنندگان در نشست عادی‌سازی روابط عراق و اسرائیل صادر شد

پس از برگزاری یک همایش در اقلیم کردستان عراق با موضوع عادی‌سازی روابط عراق و اسرائیل، شورای عالی دستگاه قضایی عراق حکم جلب برخی از شرکت‌کنندگان در آن را صادر کرد.


به‌گزارش خبرگزاری رسمی عراق، شورای عالی دستگاه قضایی این کشور روز یک‌شنبه، ۴ مهر، در بیانیه‌ای اعلام کرد که حکم جلب وسام الحردان، رئیس گروه صحوة العراق را که بیانیۀ دعوت به سازش با اسرائیل را قرائت کرده بود، صادر کرده است.


شورای قضایی همچنین با «جرم» توصیف کردن مشارکت در این همایش، حکم جلب مثال الآلوسی، نماینده سابق، و سحر کریم الطائی، کارمند وزارت فرهنگ، را نیز صادر کرده است.


بر اساس بیانیۀ شورای دستگاه قضایی عراق، «حکم جلب دیگر افرادی هم که در این همایش شرکت کرده‌اند، صادر خواهد شد».


این همایش روز جمعه به‌ابتکار اندیشکدۀ مرکز ارتباطات صلح در نیویورک در یک هتل در مرکز اقلیم کردستان عراق برگزار شد و برگزارکنندگان گفتند که «صدها نفر» از چهره‌های فرهنگی سیاسی شیعه و سنی عراق از جمله سران قبائل در نشستی در شهر اربیل خواستار عادی‌سازی روابط عراق و اسرائیل شدند.


اما دولت مرکزی عراق روز شنبه در بیانیه‌ای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را رد کرد و این نشست را غیرقانونی خواند.


بیشتر در این باره:

برگزاری نشستی برای عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل در اربیل؛ عراق: همایش غیرقانونی بود

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نخستین بار است که چنین نشستی دربارۀ روابط با اسرائیل در عراق برگزار می‌شود و از آن نظر اهمیت مضاعف دارد که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دشمن قسم‌خوردۀ اسرائیل در این کشور نفوذ گسترده‌ای دارد.


پس از برگزاری همایش، مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه در عراق، نیز در بیانیه‌ای که در حساب کاربری توئیتر او منتشر شد، از دولت اقلیم کردستان عراق خواست مانع برگزاری چنین کنفرانس‌هایی شود و از دولت عراق نیز خواست شرکت‌کنندگان در این همایش را بازداشت کند.


نمایندگان کشورهای امارات متحده عربی و بحرین در شهریور سال ۱۳۹۹ در مراسمی به‌میزبانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، در کاخ سفید به شکل رسمی با کشور اسرائیل توافق صلح امضا کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...