۱۴۰۰ مهر ۳, شنبه

 هه‌نگاو: مرگ یک زندانی دیگر در زندان‌ تهران بزرگ؛ این بار جوان اهل ایلام

به گزارش سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» در روز شنبه، سوم مهرماه، یک شهروند ایلامی بر اثر «ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی» در زندان فشافویه (تهران بزرگ) جان باخته است.


این سایت خبری که اخبار مناطق کُردنشین ایران را پوشش می‌دهد، هویت این شهروند را امیرحسین حاتمی، ۲۲ ساله، از توابع شهرستان سیروانِ استان ایلام اعلام کرده است.


به نوشته هه‌نگاو، او در یکی از بازارهای تهران مشغول به‌کار بوده و چند روز پیش در پی درگیری با فردی دیگر بازداشت و به زندان فشافویه منتقل شده بود.


یک منبع آگاه به هه‌نگاو گفته است که آقای حاتمی «بر اثر شکنجه و برخورد باتوم به سرش» جان باخته است.


بر پایه این گزارش، پدر آقای حاتمی با گذشت سه روز از قتل فرزندش در زندان، تاکنون حاضر به تحویل جسد او نشده و گفته است تا زمانی که به‌ طور رسمی دلیل مرگ او را عنوان نکنند، «حاضر به این کار نیست».


مرگ زندانیان به دلیل شکنجه یا به دلایلی که هرگز اعلام نمی‌شود در زندان‌های ایران بسیار سابقه دارد. از جمله می‌توان به مرگ مشکوک شاهین ناصری در اواخر شهریور اشاره کرد.


بیشتر در این باره:

تأیید خبر مرگ مشکوک شاهین ناصری در زندان بدون اعلام عامل اصلی مرگ

شاهین ناصری، کارشناس بازرگانی و زندانی غیرسیاسی، در زندان بزرگ تهران بود که شهریور پارسال شهادت داده بود که در زمان حضور در اداره آگاهی شیراز «شاهد عینی شکنجه‌های قرون وسطایی» بر نوید افکاری بوده است.


اداره‌ کل زندان‌های استان تهران تاکنون درباره علت اصلی مرگ آقای ناصری توضیحی نداده است.


بسیاری مرگ ناگهان آقای ناصری را «مشکوک» می‌دانند و برادرش به‌ نقل از دوستان این زندانی گفته است که او «در سلول انفرادی کشته شده است».


کشته شدن زندانیان جرایم غیرسیاسی نیز در زندان‌های ایران سابقه دارد، از جمله مهرداد طالشی، جوان ۲۱ ساله اهل دیواندره، که جنازه او نیز چند روز پس از بازداشت در بهمن سال گذشته به خانواده‌اش تحویل داده شد و نیروی انتظامی علت مرگ او را «ایست قلبی» اعلام کرد.


این در حالی است که پدر آقای طالشی در پی فرصت کوتاهی که برای دیدن جسد او یافته بود، اعلام کرد که آثار ضرب و شتم را بر سر و گردن او دیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...