۱۴۰۱ اردیبهشت ۸, پنجشنبه

 اعتصاب غذای سعدا خدیرزاده، زندانی سیاسی باردار، در زندان مرکزی ارومیه

سعدا خدیرزاده، زندانی سیاسی باردار، که در اعتراض به بلاتکلیفی خود در بازداشت از روز ششم اردیبهشت دست به اعتصاب غذا زده است، در فایلی صوتی به شرح بدرفتاری ماموران امنیتی و شکنجه روحی و «اعتراف اجباری» در بازداشتگاه اطلاعات ارومیه پرداخت.


این شهروند ۳۲ ساله و اهل پیرانشهر می‌گوید که او را به اتهام‌های واهی «به عنوان گروگان در زندان نگه داشته‌اند» و در نخستین روزهای بازجویی در بازداشتگاه اطلاعات، ماموران امنیتی به او «پیشنهادهای غیراخلاقی» داده‌اند.


همچنین به‌رغم بارداری و گواهی پزشک مبنی‌ بر شرایط نامساعد جسمی این زندانی، مسئولان زندان مرکزی ارومیه با درخواست آزادی موقت او حتی با قرار وثیقه مخالفت کرده‌اند.


سعدا خدیرزاده در پایان این فایل صوتی تاکید کرده است که تا وقتی به درخواست او پاسخ داده نشود، به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.


پایگاه خبری «هه‌نگاو» که به پوشش موارد نقض حقوق بشر در مناطق کردنشین ایران می‌پردازد، روز پنج‌شنبه این فایل صوتی را منتشر کرد و هشدار داد که سلامتی خانم خدیرزاده و جنین هشت ماهه‌اش «با مخاطره جدی» روبه‌رو است.



نیروهای امنیتی اداره اطلاعات پیرانشهر در ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ «بدون ارائه برگه قضایی» سعدا خدیرزاده را بازداشت کردند و دو روز بعد، او را به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه انتقال دادند.


پس از گذشت هفت ماه هنوز از دلایل بازداشت این شهروند و اتهام‌های ادعایی علیه او، اطلاعی در دست نیست.


«هه‌نگاو» پیشتر با استناد به گواهی پزشک متخصص گزارش داده بود که خانم خدیرزاده از درد شدید دیسک کمر و بیماری قلبی رنج می‌برد و علاوه‌ بر عدم دسترسی به مراقبت‌های پزشکی ویژه دوران بارداری، در این مدت از حق مشاوره و دسترسی به وکیل نیز محروم مانده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...