۱۴۰۱ اردیبهشت ۸, پنجشنبه

 هشدار بیش از ۳۳۰ فعال مدنی: وضعیت جسمانی بهنام موسیوند بحرانی است

بیش از ۳۳۰ فعال مدنی با امضای نامه‌ای نسبت به وضعیت جسمانی «بحرانی» بهنام موسیوند، زندانی سیاسی که در اعتصاب غذا به‌ سر می‌برد، هشدار دادند.


امضاکنندگان این طومار شامل دادخواهان، کانون نویسندگان و شاعران، کانون صنفی فرهنگیان معلمان و اتحادیه‌های کارگری و کنشگران سیاسی، مدنی و حقوق بشر و چند تن از زندانیان سیاسی اعلام کرده‌اند که دستگاه گوارش آقای موسیوند «به شدت خونریزی کرده و وضعیت جسمانی او بحرانی» است.


آقای موسیوند که پیش از این به پنج سال زندان محکوم شده بود و از سال ۹۸ به این سو علی‌رغم بیماری‌های مختلف چون پروستات و کلیه، دوران حبس خود را در زندان طی می‌کند، از هشت روز پیش در اعتراض به شرایط بد زندان و انتقال خود با دستبند به بیمارستان، علی‌رغم بیماری دست به اعتصاب غذا زد و روز ششم اردیبهشت به دلیل شرایط «بسیار حاد» او را به بیمارستان منتقل کردند.


در بیانیه فعالان مدنی که روز پنج‌شنبه هشتم اردیبهشت منتشر شده، آمده است: پزشک معالج بهنام اعلام کرده که «کبد او به هم ریخته» و احتمال آسیب جدی به کبدش وجود دارد.


در پی انتقال آقای موسیوند به بیمارستانی خارج از زندان اوین به دلیل بدحالی ناشی از اعتصاب غذا، عفو بین‌الملل نیز روز هفتم اردیبهشت خواستار آزادی فوری این زندانی سیاسی شد.


این سازمان حقوق بشری تأکید کرده که بهنام موسیوند به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری خود در حبس «ناعادلانه» به سر می‌برد و «مقامات ایران باید او را فوراً آزاد کنند».


این کنشگر مدنی در شهریور ۱۳۹۸ از سوی دادگاه انقلاب تهران به‌دلیل اتهام‌هایی چون «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در مجموع به شش سال حبس قطعی محکوم شد.


دادگاه تجدیدنظر نیز این حکم را عیناً تأیید کرد. با این حال، با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، یعنی مجازات اشد، پنج سال از آن قابل اجرا خواهد بود.


آقای موسیوند در ۳۰ فروردین به دلیل امتناع از زدن دستبند و پابند برای دریافت خدمات درمانی خارج از زندان مورد ضرب و شتم مأموران قرار گرفته بود و از آن زمان در اعتصاب غذا به سر می‌برد.


بیانیه فعالان مدنی در ادامه می‌افزاید: «با توجه به حوادث غمبار پیش آمده در زندان‌های ایران از جمله کوتاهی و قصور مستقیم مقامات زندان که در موارد بسیار موجب مرگ تعدادی از زندانیان از جمله مرگ بهنام محجوبی و بکتاش آبتین را فراهم آورده است، ما نگرانی عمیق خود را از شرایط پیش آمده برای بهنام موسیوند اعلام می‌داریم».


این فعالان هشدار داده‌اند که «هر گونه کوتاهی مقامات زندان و ارگان قضایی ممکن است موجب خلق حادثه غمبار دیگری شود که در آن صورت هیچ توجیهی از مقامات پذیرفته نخواهد بود».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...