۱۴۰۱ اردیبهشت ۲, جمعه

 بازداشت یک نوکیش مسیحی در بندرانزلی و احضار همسر او

در پی بازداشت یک نوکیش مسیحی در شهر بندرانزلی،‌ همسر او نیز احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت.


سایت «ماده ۱۸» که یک سازمان مردم‌نهاد حامی مسیحیان تحت آزار در ایران است هویت این نوکیش مسیحی را رحمت رستمی‌پور، ۴۹ ساله، اعلام کرده و در گزارشی نوشت که او ۲۹ فروردین در خانه خود و با حضور ۱۲ مامور امنیتی بازداشت شده است.


بر اساس این گزارش، ماموران در زمان بازداشت، خانه آقای رستمی‌پور را تفتیش کرده‌اند و برخی از وسایل شخصی او از جمله کتاب‌های مرتبط با آیین مسیحیت و تبلت فرزندان او را که برای درس خواندن از آن استفاده می‌کردند ضبط کرده و با خود برده‌اند.


در این گزارش همچنین آمده است که در زمان ورود نیروهای امنیتی به خانه، یکی از فرزندان آقای رستمی‌پور دچار تشنج شده و به‌ همین دلیل ماموران از بازداشت همسر این نوکیش مسیحی با هویت «آذر» منصرف شده‌اند، اما او روز بعد احضار و پس از چند ساعت بازجویی به‌ صورت موقت بازداشت شده است.


تاکنون از از محل نگهداری و جزئیات اتهامات مطرح‌شده علیه آقای رستمی‌پور اطلاعاتی منتشر نشده است، اما به گفته همسر او در زمان بازجویی «تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در گروه غیرقانونی کلیسای خانگی» اتهامی بوده که علیه این نوکیش مسیحی مطرح شده است.


در هفته پایانی فروردین نیز سایت‌های حقوق بشری از انتقال دو نوکیش مسیحی زن به‌ نام‌های سکینه (مهری) بهجتی و فریبا دلیر به زندان برای سپری کردن دوران محکومیت خود خبر داده بودند.


هرچند قانون اساسی جمهوری اسلامی آیین مسیحیت را به رسمیت شناخته است، در سال‌های گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی محدودیت‌های گسترده‌ای را برای اقلیت‌های مذهبی و تبلیغ سایر ادیان و مذاهب جز شیعه در ایران اعمال کرده‌اند.


چند سازمان حقوق بشری از جمله سازمان بین‌المللی «میدل ایست کانسِرن» و «آرتیکل ۱۸» در گزارشی که اوایل بهمن ۱۴۰۰ منتشر کرده بودند از «مجازات به دلیل ایمان» و ادامه «نقض گسترده» حقوق جامعه مسیحی ایران با وجود «انکار» مقامات جمهوری اسلامی خبر داده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط مسیحیانی شده بودند که با «اتهامات ساختگی» در بازداشت به‌ سر می‌برند.


جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، در بهمن ۱۴۰۰ از بازداشت دست‌کم ۵۳ مسیحی در سال گذشته میلادی خبر داده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...