۱۴۰۰ تیر ۴, جمعه

غریب‌آبادی: ایران الزامی برای تمدید تفاهم با آژانس اتمی ندارد

در واکنش به هشدار دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به عدم پاسخگویی تهران به درخواست این سازمان در مورد تمدید پیمان موقت نظارت اتمی که شامگاه پنجشنبه منقضی شد، نماینده ایران در این آژانس گفت جمهوری اسلامی الزامی برای تمدید تفاهم با آژانس ندارد.


کاظم غریب‌آبادی روز جمعه ۴ تیر ماه اظهار داشت: «آژانس هیچ‌گونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش (به شورای حکام این نهاد بین‌المللی) در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد.»


دولت ایران اسفندماه پارسال بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای را محدود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

پس از آن، تهران و آژانس به توافقی سه ماهه دست یافتند که بر پایه آن دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای به مدت سه ماه فعالیت کند اما دسترسی به ذخایر آن تنها در صورتی امکان‌پذیر باشد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شود. این توافق سه ماهه به مدت یک ماه دیگر تمدید شده بود که مهلت آن شامگاه پنج‌شنبه ۳ تیر به پایان رسید.


آقای غریب‎‌آبادی گفته است هر چند تفاهم فنی مشترک سه ماهه میان آژانس و ایران صورت گرفت، اما باید توجه داشت که مبنای این تفاهم، تسهیل مذاکرات سیاسی و کمک به موفقیت آن در جهت «مختصات مدنظر کشورمان» بود و نه الزام ایران نسبت به اجرای درخواست آژانس.


وی در ادامه گفت بر اساس «تصمیم سیاسی» ایران، نقش آژانس صرفا در حد یک «مجری» است.


تمدید توافق ایران و آژانس در میانه مذاکرات هسته‌ای انجام شد؛ زمانی که همه طرفین از «پیشرفت چشمگیر در مذاکرات» خبر داده بودند، اما طی روزهای گذشته گزارش‌ها از «اختلافات» میان طرفین پررنگ‌تر شده است.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام گفته است طرف ایرانی اصرار دارد که حتما باید تحریم‌ها علیه علی‌ خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای زیر نظر بیت‌ رهبری برداشته شود.


غریب آبادی می‌گوید بعد از گذشت سه ماه از توافق با آژانس، ایران دیگر این تفاهم را با آژانس تمدید نکرد و صرفا در چارچوب تصمیمی سیاسی به مدت یک ماه دیگر به ثبت داده‌ها ادامه داد.


وی در نهایت گفت: «ادامه یا عدم ادامه این فرآیند، هیچ ارتباطی با تکالیف پادمانی ایران ندارد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...