۱۴۰۰ تیر ۴, جمعه

 فشار بر دو شهروند بهایی بازداشت‌شده «برای گرفتن اعتراف اجباری»

درسا دهقانی و سینا کمالی دو شهروند بهایی بازداشت‌شده در شیراز


چند روز پس از بازداشت درسا دهقانی و سینا کمالی، برخی منابع خبری از جمله در توییتر از فشار نیروهای امنیتی بر این دو بهایی با هدف گرفتن اعتراف اجباری خبر می‌دهند.


این دو شهروند بهایی روز ۲۴ خرداد به صورت جداگانه در شیراز توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.


دلایل بازداشت این دو نفر تاکنون مشخص و اعلام نشده است.


سایت حقوق بشری هرانا پیشتر از قول یک منبع نزدیک به خانواده این دو گزارش داده بود که آن‌ها از زمان بازداشت تماس‌های تلفنی کوتاهی با خانواده خود داشته و تحت فشارهای روحی و جسمی به‌سر می‌برند.


این منبع همچنین گفته بود که شیوه تکلم این دو شهروند در تماس‌های تلفنی کوتاه در کنار پاسخگو نبودن نهادهای امنیتی از وضعیت و محل نگهداری آنان موجب افزایش نگرانی خانواده آنان شده است.


همچنین برخی منابع غیررسمی ضمن انتشار خبر فشار بر خانم دهقانی و آقای کمالی برای گرفتن اعتراف اجباری گفته‌اند که خانواده این دو شهروند بهایی تهديد شده‌اند كه اگر سكوت نكنند، پرونده سنگين‌ترى علیه آن‌ها ساخته خواهد شد.


رادیوفردا قادر به تایید مستقل این خبر نیست.


جمهوری اسلامی ایران آیین بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات آن بارها بهاییان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و در بیش از چهار دهه گذشته احکام متعدد اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب و کار علیه بهاییان صادر کرده‌اند.


در آخرین گزارش «وضعیت آزادی مذهبی در جهان در سال ۲۰۲۰» که اردیبهشت امسال منتشر شد، از تبعیض سیستماتیک اجتماعی، ارعاب، آزار و اذیت بهاییان، فشار حکومت بر کارفرمایان به جلوگیری از استخدام آنها و تخریب گورستا‌‌ن‌هایشان انتقاد شده بود.


ایران از سال ۱۹۹۹ و ذیل قانون سال ۱۹۹۸ آزادی مذهبی بین‌المللی به دلیل نقض شدید آزادی‌های مذهبی، در زمره کشورهای با «نگرانی ویژه» گرفته است.


در ماه‌های گذشته، یورش به خانه شهروندان بهایی و بازداشت آن‌ها در شهرهای مختلف ایران افزایش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...