۱۴۰۱ مرداد ۵, چهارشنبه

 مراد طاهباز، سه‌تابعیتی زندانی، پس از پنج سال با پابند به مرخصی آمد

مراد طاهباز، سه‌تابعیتی ۶۶ ساله زندانی در ایران، پس از حدود پنج سال حبس، روز چهارشنبه، پنجم مرداد، با پابند الکترونیکی از زندان به مرخصی آمد.


پایگاه خبری «امتداد» با اعلام این خبر نوشت که حجت کرمانی، وکیل دادگستری، نیز خبر مرخصی آقای طاهباز را تأیید کرده است.


مراد طاهباز، عضو هیئت مدیره و از بنیانگذاران مؤسسه حیات وحش میراث پارسیان، ایرانیِ سه‌تابعیتی است که زمستان ۱۳۹۶ با اتهام‌هایی چون «همکاری با دولت آمریکا به عنوان دولت متخاصم» بازداشت شد و همچنان در زندان به سر می‌برد.


بیشتر در این باره:

وکیل مراد طاهباز: آمریکا و بریتانیا در قبال موکلم اهمال می‌کنند

آقای طاهباز زاده و بزرگ‌شده در لندن، دوران دانشگاه خود را در آمریکا گذرانده و غیر از تابعیت بریتانیا شهروندی آمریکا را نیز دارد. او در پرونده معروف به «فعالان محیط زیست» به تحمل ده سال حبس محکوم شد.


خانواده مراد طاهباز می‌گویند در مذاکرات میان بریتانیا و جمهوری اسلامی برای آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، قرار بود آقای طاهباز نیز آزاد شود، اما دولت بریتانیا پیگیری وضعیت او را به آمریکا حواله داد.


دیوید بوکر، وکیل مراد طاهباز، روز ۲۳ تیرماه دولت‌های بریتانیا و آمریکا را به «اهمال» درباره موکل خود متهم کرد و به رادیوفردا گفت که تابعیت سه‌گانه آقای طاهباز سبب شده او همچنان «گروگان» باقی بماند.


حجت کرمانی که خبر مرخصی مراد طاهباز را تأیید کرده، همچنین اظهار امیدواری کرده است که دیگر زندانیان مثل آقای طاهباز، از جمله سیامک نمازی که هفت سال است بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد، نیز از این حق قانونی برخوردار شوند.


سیامک نمازی بازرگان ۴۹ سالۀ ایرانی- آمریکایی است که ۲۲ مهر ۱۳۹۴ به اتهام «همکاری با حکومت آمریکا» بازداشت و زندانی شد و پدر ۸۴ ساله‌اش، باقر نمازی، نیز که برای کمک به آزادی او به ایران رفته بود، یک سال بعد دستگیر شد.


حدود دو هفته پیش، راجر کَرسْتِنس، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور گروگان‌ها، در گفت‌و‌گوی اختصاصی با رادیوفردا از ادامه مذاکرات دوجانبه میان تهران و واشینگتن برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران خبر داده بود.


آقای کَرسْتِنس به رادیوفردا گفت: «مذاکرات غیرمستقیم ما برای آزادی گروگان‌ها ادامه دارد و به دلیل حساسیت این مذاکرات، نمی‌خواهیم که در ملأ عام مذاکره کنیم.»


کاخ سفید نیز ۲۸ تیرماه از صدور یک «فرمان اجرایی» جدید ریاست‌ جمهوری ایالات متحده خبر داد که در آن بر تعهد دولت به آزادی گروگان‌های آمریکایی و کسانی که «به‌نادرستی» در کشورهای دیگر زندانی شده‌اند، تأکید شده است.


در گزاره‌برگی که کاخ سفید منتشر کرد، اعلام شد که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، با امضای یک فرمان جدید اقدامات دولت برای آزادی گروگان‌ها و زندانیان آمریکایی و بازگرداندن آن‌ها به ایالات متحده را تقویت می‌کند.


حکومت ایران در سال‌های گذشته چندین شهروند خارجی یا چند تابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله «جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام» بازداشت و تعدادی از آن‌ها را با زندانیان وابسته به حکومت ایران در خارج مبادله کرده است، اقدامی که کشورهای دیگر از آن با عنوان «دیپلماسی گروگان‌گیری» یاد می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...