۱۴۰۱ تیر ۲۲, چهارشنبه

 حدود ۲۸۰۰ شهروند ایرانی خواستار بررسی مجدد پرونده فعالان محیط زیست و آزادی آنها شدند

حدود ۲۸۰۰ نفر از شهروندان ایرانی در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ایران، خواستار بررسی مجدد پرونده فعالان محیط زیست زندانی با توجه به کناره‌گیری حسین طائب از ریاست اطلاعات سپاه پاسداران و استفاده آنها از امکان آزادی مشروط شدند.


این نامه که به امضای بیش از ۲۷۸۰ رسیده، از فعالان محیط زیست زندانی به عنوان «برجسته‌ترین و خوش‌نام‌ترین کارشناسان و متخصصین مطالعات و حفاظت از حیات‌وحش کشور» نام می‌برد که بیش از چهار سال است در زندان به‌سرمی‌برند.


مراد طاهباز، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، هومن جوکار، سام رجبی، امیرحسین خالقی، سپیده کاشانی و عبدالرضا کوهپایه از بهمن ۹۶ با اتهاماتی نظیر «جاسوسی» و «همکاری با دول متخاصم» زندانی هستند. امضاکنندگان این نامه اما موضع‌گیری رسمی وزارت اطلاعات در دولت پیشین را یادآوری کرده که «رد فعل جاسوسی توسط این اشخاص بود».


نامه یادشده همچنین به گزارش کمیته چهار نفره دولت دوازدهم، متشکل از وزرای کشور، اطلاعات، دادگستری و معاون حقوقی ریاست‌جمهوری اشاره می‌کند که آنها نیز «اذعان داشتند هیچ سندی در خصوص فعالیت جاسوسی این فعالین محیط‌زیست در دست نیست».


بیشتر در این باره:

عیسی کلانتری: تکلیف بازداشتی‌های محیط زیستی را روشن کنید

دولت حسن روحانی بارها تاکید کرده بود که «وزارت اطلاعات به عنوان تنها مرجع رسمی تشخیص جاسوسی اعلام کرده که این افراد جاسوس نیستند». با این حال مدعی اصلی این پرونده اطلاعات سپاه پاسداران بود که ریاست آن را حسین طائب بر عهده داشت.


امضاکنندگان نامه با اشاره به تغییرات اخیر در ریاست اطلاعات سپاه پاسداران و کناره‌گیری طائب از این سمت از رئیس قوه قضاییه ایران خواسته‌اند «پرونده این فعالان از باب بخش تخصصی موضوع مجدداً توسط وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در زمان تصدی کنونی سردار سرتیپ کاظمی مورد ارزیابی امنیتی قرار گیرد».


این نامه سپس یادآوری می‌کند که هشت فعال محیط زیست زندانی «کاملا واجد شرايط آزادي مشروط هستند زيرا آن‌ها نه‌تنها تحمل یک‌سوم حبس تعزیری به‌عنوان اساسی‌ترین شرط آزادی مشروط را دارند بلکه بعضاً حتی بیش از نصف مجازات محکومیت حبس را تحمل کرده‌اند... و همچنین هیچ‌گونه رأی بر محکومیت آنان برای جبران ضرر و زیان وارده به مدعی خصوصی در این پرونده وجود ندارد.»


در میان امضاکنندگان این نامه چهره‌های مطرح دانشگاهی، حقوقی، اجتماعی و هنری بسیاری دیده می‌شود مانند محمود کرمی، استاد تمام دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، عبدالحسین وهاب‌زاده، پیشکسوت محیط‌زیست و بوم‌شناس، اسماعیل کهرم، استاد دانشگاه و مشاور سابق رئیس سازمان محیط‌زیست، بیژن فرهنگ دره شوری، اکولوژیست و پژوهشگر ارشد محیط‌زیست، اصغر محمدی فاضل، هیئت‌علمی بازنشسته دانشکده محیط‌زیست و همچنین هدیه تهرانی، رضا کیانیان، رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب.


کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، نیز یکی دیگر از افرادی بود که در جریان این پرونده به همراه هشت فعال محیط زیست بازداشت شده بود، اما پس از چندی به خانواده وی اطلاع داده شد که او در زندان «خودکشی» کرده‌است. خانواده‌ آقای سیدامامی این ادعا را رد کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...