۱۴۰۱ خرداد ۲۸, شنبه

 تاکید مقام پاراگوئه‌ای بر ارتباط یک سرنشین هواپیما در آرژانتین با سپاه قدس

برخلاف گفته یک مقام آرژانتینی مبنی بر این‌ که مدرکی از ارتباط هواپیمای زمین‌گیر شده در بوئنوس آیرس با نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی وجود ندارد، رئیس سازمان اطلاعات پاراگوئه روز جمعه، ۲۷ خرداد، گفت یکی از خدمه با نیروی قدس سپاه پاسداران مرتبط است.


استبان آکوینو، رئیس سازمان اطلاعات پاراگوئه، به خبرگزاری فرانسه گفت که کاپیتان غلام‌رضا قاسمی همان کسی است که نامش به عنوان عضو نیروی قدس در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی از سوی آمریکا قرار دارد.


یک فروند هواپیمای باربری شرکت ونزوئلایی «امتراسور» که پیشتر در یگان ترابری خطوط هوایی ایرانی «ماهان ایر» بوده و سال گذشته به شرکت یادشده فروخته شد، از روز ۱۶ خرداد، در پی کمبود سوخت و شرایط نامساعد هوایی در فرودگاهی در آرژانتین گیر افتاده است. بار هواپیما قطعات خودرو برای یک شرکت خودروسازی ونزوئلا اعلام شده است.


وزیر امنیت آرژانتین پیشتر تاکید کرده بود که تنها یک تشابه اسمی میان کاپیتان قاسمی با فرد تحریم شده وجود دارد، نه‌ بیشتر.


آنیبال فرناندز، وزیر امنیت آرژانتین، در واکنش به اظهارات رئیس سازمان اطلاعات پاراگوئه گفت او مختار است که «هر چه می‌خواهد بگوید، اما ما از حدس و گمانه‌زنی صحبت نمی‌کنیم».


آقای فرناندز به یک رادیوی محلی اظهار داشت که آرژانتین پیرو روند قانونی است و بر اساس داده‌های رسمی از همه پایگاه‌ها، هیج رابطه خاصی میان ایرانیان حاضر در هواپیمای زمین‌گیر شده با سازمان‌های تروریستی وجود ندارد.


پاراگوئه که این هواپیما ماه گذشته یک توقف در آن داشت، روز ۲۴ خرداد اعلام کرد که اطلاعاتی در دست دارد که حاکی است هفت خدمه هواپیما «از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران هستند».


بیشتر در این باره:

سفارت اسرائیل می‌گوید یکی از خدمه ایرانی هواپیما در آرژانتین، عضو سپاه قدس است

هواپیما پس از آن‌که اروگوئه مانع از فرود آن شد از مکزیک وارد حریم هوایی آرژانتین شده بود.


لوئیس آلبرتو، وزیر کشور اروگوئه، گفت: «ما به هشدار رسمی که پاراگوئه ارسال کرده بود، پاسخ دادیم.»


دست‌کم دو نهاد یهودیان آرژانتین با مراجعه به دادگاه کشورشان خواهان تحقیق جدی درباره هواپیما شده‌اند.


یهودیان آرژانتین به «ارتباط» میان نیروی قدس سپاه با انفجار ۳۰ سال پیش در سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس و سپس انفجار در نهاد یهودی «آمیا» در رویداد ۲۸ سال پیش استناد می‌کنند.


در زمان انفجار «آمیا» احمد وحیدی، که اکنون در دولت ابراهیم رئیسی وزیر کشور است، فرمانده نیروی قدس بود. روزنامه‌های آرژانتین نوشته‌اند که یکی از خدمه هواپیمای گیرکرده، فامیل احمد وحیدی است. احتمال داده شده که فامیل آقای وحیدی، کاپیتان قاسمی است.


اسرائیل نیز وارد ماجرا شده و سفارتش در بوئنوس آیرس در بیانیه‌ای نوشت که غلام‌رضا قاسمی عضو نیروی قدس است.


دادگاه آرژانتین تا حال دو بار حکم توقیف موقت هواپیما و خدمه را تمدید کرده، اما معلوم نیست که نظر دولت بوئنوس آیرس، در زمینه عدم وجود مدارک متقن درباره ارتباط میان خدمه ایرانی هواپیما با نیروی قدس، پایان نزدیک این ماجرا باشد.


یک قاضی آرژانتینی از نهادهای اطلاعاتی آمریکا خواسته آگاهی‌های خود را در مورد غلام‌رضا قاسمی و شواهد احتمالی از ارتباط او با نیروی قدس سپاه، از طریق وزارت خارجه آرژانتین به این کشور اطلاع دهند. اما باید هویت او کاملا قطعی شود که همان فرد تحریم شده از سوی آمریکا است.


اگر آمریکا ارتباط میان کاپیتان قاسمی با نیروی قدس را تایید کند، احتمال می‌رود این رویداد ابعادی تازه به خود بگیرد.


دولت ایران تاکید کرده که هواپیما به شرکت خصوصی ونزوئلایی فروخته شده و خدمه ایرانی آن نیز در خدمت شرکت یادشده بوده و لذا هیچ ارتباطی میان هواپیما و ایران وجود ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...