۱۴۰۱ تیر ۶, دوشنبه

شقایق خانه‌زرین و نگار ایقانی، شهروندان بهایی، به دلایل نامعلومی بازداشت شدند

به گزارش منابع حقوق بشری، دو شهروند بهائی ساکن شیراز روز یک‌شنبه، ۵ تیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.


سایت حقوق بشری هرانا، هویت این دو شهروند را شقایق خانه‌زرین، ۲۰ ساله و نگار ایقانی، ۲۲ ساله اعلام کرده است.


کمپین «حقوق بشر ایران» نیز به نقل از یک منبع آگاه گفته است که ماموران امنیتی شیراز با ورود به خانه‌های این دو شهروند پس از تفتیش و ضبط برخی وسایل شخصی از قبیل کتب مذهبی، گوشی‌های تلفن‌همراه و لپ تاپ آنها را ضبط کرده‌اند.


درباره اتهامات این دو نفر و محل نگهداری آن‌ها تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده است.


بر اساس برخی گزارش‌ها، پدر خانم خانه‌زرین در پی بازداشت دخترش و عدم کسب اطلاع از وضعیت او، عصر روز یک‌شنبه دچار حمله قلبی شده و به بیمارستان منتقل شده است.


کمپین «نه به آزار و زندان شهروندان بهائی» پیشتر گزارش داده بود که خانم ایقانی از جمله شهروندان بهایی است که در اعلام نتیجه آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ با گزینه «نقص در پرونده» روبه‌رو شد و از تحصیل در دانشگاه‌ بازماند.


این گزینه، ترفندی است که سازمان سنجش که متولی برگزاری آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های ایران است از سال‌ها پیش برای محروم کردن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل به‌کار می‌گیرد.


جمهوری اسلامی ایران آیین بهائیت را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی آن بارها بهائیان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌اند و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌وکار علیه آنها صادر کرده‌اند.


مدافعان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی همواره با اشاره به بازداشت‌ گسترده و احکام سنگین علیه شهروندان بهائی، رفتار حکومت ایران را «نقض سیستماتیک حقوق بشر» می‌دانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...