۱۴۰۱ اردیبهشت ۳۱, شنبه

 تداوم انتقاد از بازداشت فعالان کارگر و معلم و «سرکوب و پرونده‌سازی»

اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا بازداشت‌ فعالان کارگری و معلمان در ایران را نقض آزادی تشکل، حق سازماندهی و آزادی بیان دانست. فدراسیون آموزش بین‌الملل نیز دوباره خواستار آزادی بی‌قید و شرط تمامی بازداشت‌شدگان شد.


اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا روز پنج‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت، در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را از بازداشت‌های اخیر فعالان کارگری، معلمان، مدافعان حقوق مدنی و هنرمندان در ایران ابراز داشت.


این اتحادیه تاکید کرده است که «از مطالبه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه برای آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی فعالان کارگری و مدنی زندانی» از جمله رضا شهابی، حسن سعیدی، آنیشا اسداللهی، ریحانه انصاری‌نژاد، کیوان مهتدی حمایت می‌کند.


این اتحادیه همچنین خواستار آزادی معلمان بازداشت شده در روز ۱۱ اردیبهشت، از جمله رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، اسکندر لطفی، محمد حبیبی، محسن عمرانی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه، محمود ملاکی، رضا امانی‌فر و هادی صادق‌زاده شده است.


احترام به حقوق کارگران برای سازمان‌یابی، آزادی تشکل‌ها و آزادی بیان مانند حق برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز، احترام به حقوق و حریم خصوصی اعضای خانواده فعالان کارگری زندانی و تضمین امنیت و رفاه آنها دیگر مطالباتی هستند که این اتحادیه کارگری کانادا مطرح کرده است.


در همین حال، فدراسیون آموزش بین‌الملل نیز خواستار آزادی بی قید و شرط تمام معلمان زندانی شد.


این فدراسیون که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز در آن عضویت دارد، تاکید کرد که صدای معلمان زندانی است.


از سوی دیگر، ‌انتقاد تشکل‌های کارگری، معلمان و بازنشستگان در ایران به بازداشت فعالان کارگری و معلمان در روزهای اخیر و پرونده‌سازی امنیتی علیه آنان ادامه دارد.


اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، شورای بازنشستگان ایران، گروه اتحاد بازنشستگان و گروه بازنشستگان مستقل تهران روز جمعه، ۳۰ اردیبهشت، در بیانیه مشترکی اعلام کردند که «سرکوب، بازداشت و پرونده‌سازی، سیاست شکست‌خورده‌ای در برابر مطالبات بر حق کارگران، معلمان، بازنشستگان و اعتراضات گسترده و فزاینده‌ مردم جان به لب رسيده است».


بیشتر در این باره:

ادامه اعتراض به بازداشت فعالان کارگری و معلم و «پرونده‌سازی» علیه آنها

آنها افزودند: «در مقابل اعتراضات برحق و طبیعی مردم، مخصوصا مزدبگیران... و لشکر عظیم بیکاران، حکومت همچون سابق با مشت آهنین و سرکوب پاسخ می‌دهد، سیاستی که علیرغم آزمودن بی‌ثمر آن‌، هر بار با سماجت بیشتر بر آن پای می‌فشارد.»


این چهار تشکل بازنشستگان ضمن محکوم کردن «سرکوب، بازداشت و پرونده‌سازی در برابر مطالبات برحق کارگران، معلمان و بازنشستگان و در مقابل اعتراضات گسترده و فزاینده‌ مردم جان به لب رسيده» گفتند که «خواستار توقف فوری سرکوب و پیگردهای امنیتی - قضایی و آزاد کردن فوری و بی قید و شرط همه بازداشت‌شدگان هستیم و بر تامین مطالبات معیشتی مطابق با نیازهای زندگی امروزی تاکید و اصرار داریم».


وزارت اطلاعات جمهوری‌ اسلامی هفته گذشته در بیانیه‌ای ادعا کرد که سسیل کوهلر و ژاک پاری، زوج فرانسوی و عضو فدراسیون آموزشی و تحصیلی فرانسه، به تشکل‌های صنفی در داخل کشور «خط عملیاتی» داده‌اند. از جمله این تشکل‌ها، مشخصاً به شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اشاره کرده بود.


شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، تشکلی است که در سالیان گذشته، به ویژه سال ۱۴۰۰، کار هماهنگی اعتراضات گسترده معلمان را انجام داده است.


تلویزیون حکومتی ایران نیز درباره بازداشت این دو فرانسوی به اتهام «ارتباط‌گیری» با فعالان صنفی معلمان و کارگری برنامه‌ای پخش کرد. در پی پخش این گزارش، تشکل‌های کارگری و معلمان از آن به عنوان پرونده‌سازی امنیتی نام بردند و اتهام‌های وارد شده به این فعالان را رد کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...