۱۴۰۱ اردیبهشت ۳۱, شنبه

 کانون ریزگردها به اطراف تهران رسید، نمایشگر آلودگی هوا از نقشه تهران «حذف شد»

در روزی که یک نماینده مجلس هشدار داد که کانون ریزگرد به پایتخت نزدیک شده است،‌ خبرگزاری‌ها در ایران خبر «حذف» نمایشگر آلودگی از نقشه تهران را منتشر کردند.


باشگاه خبرنگاران جوان ایران روز شنبه،‌۳۱ اردیبهشت، از «حذف» نمایش دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا از نقشه آنلاین تهران خبر داد. هنوز هیچ مقام مسئولی به خبر حذف در نقشه آنلاین واکنش نشان نداده و دلیل این اقدام مشخص نیست.


این خبرگزاری نوشت:‌ «برخلاف روزهای گذشته که در هر منطقه یک دستگاه سنجش نمایش داده می‌شد، اکنون در کل تهران تنها شش دستگاه نمایش داده می‌شود.»


این در حالی است که طبق پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی، «امروز [شنبه] توده جدیدی از ریزگردها به کشور وارد می‌شود و سطح آلایندگی در تهران و سایر کلان‌شهرها احتمالاً از مرز هشدار عبور خواهد کرد».


در همین زمینه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز شنبه خبر داد که کانون ریزگردها «به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی» به اطراف تهران،‌پایتخت، رسیده است.


محمدجواد عسکری ادامه داد: «کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تمامی ابزارهای نظارتی خود برای حل مشکل گرد و غبار در کشور استفاده می‌کند و ما حداکثر فشار خود را به دستگاه‌های متولی می‌آوریم تا به نقطه مطلوب برسیم.»


بیشتر در این باره:

ریزگرد و آلودگی هوا تهران و ۹ استان دیگر را به تعطیلی کشاند

با این حال تمام راه حل‌هایی که این مقام مسئول ارائه می‌دهد یا مانند مالچ‌پاشی ایراد محیط زیستی دارد یا به آینده‌ای نه چندان نزدیک مربوط می‌شود.


این در حالی است که به‌ویژه استان‌های جنوبی ایران سال‌هاست که با مشکل آلودگی هوا و ریزگردهایی که گفته می‌شود از عراق می‌آید دست و پنجه نرم می‌کنند، و اکنون دیگر فقط حرف از جنوب نیست، بلکه ریزگردها تا شمال ایران نیز رسیده‌اند.


به گفته شهریار عسگری، مدیر روابط عمومی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان، تنها در روز شنبه «۱۲ شهر استان خوزستان درگیر گرد و غبار شده‌اند».


علاوه بر این، تهران و چندین شهر دیگر در سراسر کشور از هفته گذشته تاکنون گرفتار ریزگرد و آلودگی شدید هوا بوده‌اند.


آلودگی به آن حد رسید که روز دوشنبه هفته گذشته استانداری تهران اعلام کرد که با توجه به رسیدن شاخص آلودگی به عدد ۲۳۸ و بنا به تصمیم کمیته اضطراری آلودگی هوا و افزایش این عدد در روز سه‌شنبه، مدارس تهران در همه مقاطع همراه با دانشگاه‌ها و ادارات سراسر شهر در این روز تعطیل است.


شاخص آلودگی ۲۳۸ در ردیف شرایط «بسیار ناسالم» طبقه‌بندی می‌شود و این ردیف تنها یک رده از ردیف شرایط خطرناک» پایین‌تر است که شاخص ۳۰۱ تا ۵۰۰ را دربرمی‌گیرد.


با این حال عده زیادی در شبکه‌های اجتماعی معتقد بودند که تعطیلی مدارس و ادارات تنها ترفندی برای کنترل اعتراضات مردمی به گرانی بود، چرا که پیشتر با وجود آلودگی شدید، دولت از تعطیل کردن مراکز تحصیلی و کاری خودداری کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...