۱۴۰۰ اسفند ۲۷, جمعه

 کاهش «۵۰ درصدی» فروش آجیل در ایران در مقایسه با سال گذشته


رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار از کاهش ۵۰ درصدی فروش خشکبار در مقایسه با سال گذشته خبر داد.


مصطفی احمدی روز جمعه، ۲۷ اسفند، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از جمله دلایل کاهش خرید خشکبار را «کاهش قدرت خرید مردم» و «افزایش قیمت» این محصولات عنوان کرد.


به گفته آقای احمدی، تولید خشکبار در کشور در سال ۱۴۰۰، ۶۰ درصد کاهش یافته و اگر تقاضا برای خرید خشکبار مانند سال گذشته بود، کمبود شدید خشکبار در بازار به‌ وجود می‌آمد.


رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار روز ۱۴ اسفند گفته بود که در سال گذشته «خریداران با ۵۰۰‌ هزار‌ تومان نیاز خود را تهیه می‌کردند، اما در سال‌ جاری هر خریدار برای خرید آجیل حداقل باید یک‌ میلیون‌ تومان هزینه کند و این میزان پول به معنی خرید در حجم قابل‌توجه هم نیست‌».


آقای احمدی همچنین گفته بود که با توجه به روند نزولی خرید آجیل میزان سود فروشندگان خشکبار نسبت به سال‌های گذشته یک‌پنجم شده است.


اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار پیشتر قیمت هر کیلو پسته را بین ۲۸۰ تا ۳۲۰ هزار تومان، بادام منقا پوست‌کاغذی ۲۳۰‌ هزار، بادام هندی ۳۸۰‌ هزار، فندق با پوست خام ۲۲۰‌ هزار، گردو با پوست کاغذی ۱۵۰‌ هزار و تخمه آفتابگردان را بین ۳۶ تا ۵۴ هزار تومان اعلام کرده بود.


در همین حال با وجود اعلام پلیس مبنی بر نظارت بر اقدامات مجرمانه مانند احتکار، گران‌فروشی و قاچاق برای کنترل بازار شب عید، بسیاری از شهروندان از عدم نظارت بر بازار گله‌مندند.


بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن امسال به عدد ۳۵.۴ درصد رسیده است، این در حالی است که با وجود هشدارهای قبلی درباره احتمال تورم شدید و بروز بحران اقتصادی، مجلس شورای اسلامی ۱۵ اسفند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال آینده موافقت کرد.


رادیوفردا روز ۱۳ بهمن سند «خیلی محرمانه‌ای» از یک جلسه «کارگروه پیشگیری از بحران‌های امنیتی معیشت‌پایه» را منتشر کرد که بخش عمده آن به موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داشت.


در این جلسه «سرهنگ کاویانی از پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا» هشدار داده بود که «اگر حذف ارز ترجیحی و موج جدید افزایش قیمت‌ها را هوشمندانه مدیریت نکنیم می‌تواند پیشران یک بحران اقتصادی باشد».


در دو سال گذشته و در پی بحرانی‌تر شدن شرایط اقتصادی و تنگناهای معیشتی در ایران تجمع‌های اعتراضی اصناف مختلف و اقشار مختلف مردم افزایش قابل توجهی یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...