۱۴۰۰ مهر ۷, چهارشنبه

 سقوط سرانهٔ مصرف گوشت در ایران از ۱۲ کیلو در سال به زیر شش کیلو

مدیر اتحادیه دام سبک کشور خبرهای قبلی در مورد کاهش پنجاه‌ درصدی مصرف گوشت در ایران را تأیید کرد و گفت مصرف سرانهٔ گوشت در ایران از ۱۲ کیلوگرم در سال به شش کیلوگرم رسیده است.


افشین دادرس، مدیر اتحادیه دام سبک، شامگاه سه‌شنبه، ششم مهر، در یک برنامه تلویزیونی در بیان مشکلات دامداران گفت به‌ دلیل کاهش پنجاه‌ درصدی مصرف گوشت در ایران، «در حال حاضر هفت میلیون رأس دام روی دست دامداران مانده است».


پیش از این نیز در مردادماه رئیس شورای تأمین دام ایران گفته بود «شرایط اقتصادی مردم و کرونا» باعث رکود بازار گوشت قرمز و کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز در ایران شده است.


به‌گفتهٔ منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام ایران، میزان معمول مصرف سالانه گوشت قرمز در ایران یک میلیون تن است که «اکنون به نصف یعنی ۵۰۰ هزار تن کاهش یافته» است.


کاهش مصرف گوشت به‌ دلیل ناتوانی اقشار گستردهٔ مردم در پرداخت قیمت بالای آن، در عین حال دامداران را نیز با معضل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های نگهداری مواجه کرده است.


این در حالی است که افزایش بهای کالاهای ضروری در ایران به گوشت محدود نمانده و فروش مواد غذایی به‌طور کلی طی یک سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است.


اواسط شهریور سال جاری، قاسم علی‌حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، اعلام کرد که فروش مواد غذایی از مرداد سال گذشته تا مرداد سال جاری ۳۵درصد کاهش یافته است.


به‌گفتهٔ آقای علی‌حسنی، گرانی مواد غذایی، نبود مراسم عروسی و عزا «و نیز کاهش اسراف» دلایل کاهش مصرف بوده‌اند.


بر اساس این گزارش، قیمت شکر ۹۰ درصد، روغن ۳۵ درصد، حبوبات ۳۰ تا ۵۰ درصد، و برنج ۴۸ درصد طی یک سال افزایش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...