۱۴۰۰ مهر ۱, پنجشنبه

 قوه قضاییه: علت مرگ متهم پرونده مفتاح خودرو هنوز مشخص نیست

ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضائیه، روز چهارشنبه در یک نشست خبری در تهران گفت که علت مرگ میثم رضایی، متهم ردیف اول پرونده «مفتاح خودرو»، مشخص نیست و پزشکی قانونی هنوز علت مرگ او را اعلام نکرده است.


آقای خدائیان در این نشست خبری هیچ توضیحی درباره وضعیت شاهین ناصری نداد که به گفته منابع حقوق بشری در زندان جان باخته است.


شاهین ناصری آبان ۹۸ با نوشتن نامه‌ای رسمی و ثبت‌شده از زندان شهادت داده بود که شخصا در آگاهی شیراز شاهد شکنجه نوید افکاری بوده است. او پس از شهادت درباره شکنجه نوید افکاری، به زندان تهران بزرگ تبعید شد و روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور منابع حقوق بشری خبر دادند که او در زندان جان خود را از دست داده است.


میثم رضایی اما متهم ردیف اول پرونده «مفتاح خودرو»، از جنجالی‌ترین پرونده‌های فساد اقتصادی سال‌های گذشته ایران، است و قوه قضائیه مرگ او در زندان را تایید کرده است.


در حالی که سخنگوی قوه قضاییه از ابهام در علت مرگ میثم رضایی گفته است، مرکز رسانه این قوه روز ۲۸ شهریور در اطلاعیه‌ای علت مرگ آقای رضایی را «بیماری» عنوان کرده و مدعی شد که او «سابقه طولانی اعتیاد و مصرف مواد مخدر داشته و قبل از اعزام به زندان، حتی در مرحله رسیدگی بدوی به پرونده، به مراکز درمانی اعزام شده و از مراقبت‌های ویژه پزشکی بهره‌مند بوده است».


سایت امتداد گزارش داده بود که او شب پیش از موعد دادگاهش و پس از بدحالی در زندان اوین به بیمارستان لقمان منتقل و در آن جا فوت کرده است.


ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضائیه، در نشست خبری خود در روز چهارشنبه همچنین خبر داد که در سال گذشته حدود ۲۵۶ نفر از ایرانیان از زندان‌های خارج از کشور به داخل کشور منتقل شدند و «بیش از ۶۰۰ نفر از زندانیان خارجی نیز که در زندان‌های ما نگهداری می‌شدند، به کشورهایشان منتقل شدند».


به گفته این مقام، طی ۶ ماه اخیر ۱۱۰ نفر از زندانیان ایرانی که در خارج از کشور دوران محکومیت خود را سپری می‌کردند، به زندان‌های داخل کشور منتقل شدند و ۶ نفر از زندانیان خارجی نیز از ایران به کشورهایشان انتقال یافتند.


حکومت ایران در سال‌های گذشته تعداد زیادی از اتباع خارجی و ایرانی‌های دوتابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام بازداشت کرده است. برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای مبادله شده‌اند.


سیامک نمازی، مراد طاهباز، فعال محیط زیست، و عماد شرقی، یک بازرگان ایرانی-آمریکایی، از جمله افراد دوتابعیتی زندانی در ایران هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...