۱۴۰۰ مهر ۸, پنجشنبه

 ممانعت از ادامه تحصیل دست‌کم ۱۴ بهایی در پی اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۰

در پی اعلام نتایج کنکور سراسری سال ۱۴۰۰، تاکنون دست‌کم ۱۴ بهایی در ایران اعلام کرده‌اند که از تحصیل در دانشگاه‌های کشور بازداشته شده‌اند.


سایت حقوق بشری هرانا در آخرین آماری که روز چهارشنبه، هفتم مهر، منتشر کرد هویت این افراد را تارا تمدنی، نورا ترانه‌دوست، سمیر زکائی ارانی، رزا مخلصی، نگار سبحانی عزابادی، الینا قلیزاده روشنکوهی، نورا نبی پورکلنکاری، مصباح میثاقی، پارسا چرخند، فروزان نیکوکار، نسیم شهریاری، مهسا فروهری، فروتن رحمانی، و لنا کامجو اعلام کرده است.


بنا بر این گزارش، فروتن رحمانی رتبه ۱۰۹ در کنکور رشته ریاضی و فیزیک کسب کرده و مهسا فروهری برای دهمین سال پیاپی از ورود به دانشگاه منع شده است.


سال گذشته نیز ۲۱ شهروند بهایی اعلام کرده‌ بودند که در جریان کنکور ۹۹ از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.


به نظر می‌رسد آمار واقعی بهاییان بازمانده از تحصیل بیش از ارقام اعلام‌شده باشد و بسیاری از آن‌ها به دلایل امنیتی از علنی کردن هویت خود اجتناب می‌کنند.


به گزارش هرانا، در پی تماس یکی از بهاییان بازمانده از تحصیل در دانشگاه با سازمان سنجش در روزهای گذشته، «دخالت وزارت اطلاعات» دلیل صدور پیغام «مردود» عنوان و به او گفته شده که در صورت اعتراض، به‌صورت کتبی آن را به سازمان سنجش اعلام کند تا آنها این درخواست را به وزارت اطلاعات ارجاع دهند.


شهروندان بهایی در سال‌های گذشته به هنگام ثبت نام در سایت سازمان سنجش برای شرکت در کنکور با گزینه «نقص پرونده» مواجه می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...