۱۴۰۰ شهریور ۴, پنجشنبه

 قیمت مواد غذایی پرمصرف از ابتدای امسال «تا ۹۰ درصد» افزایش یافته است

به گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی، قیمت مواد غذایی پرمصرف در ایران از ابتدای امسال تاکنون، ۳۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافته است.


قاسمعلی حسنی روز پنج‌شنبه، چهارم شهریور، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، در مقایسه با ابتدای امسال قیمت شکر را با ۹۰ درصد افزایش، رکورددار بیشترین افزایش قیمت عنوان کرد و گفت که قیمت کره و خرما ۳۰، روغن ۳۵، حبوبات ۳۰ تا ۳۵ و برنج ۳۸ درصد افزایش یافته است.


آقای حسنی بالا رفتن هزینه تولید شامل مواد اولیه کشاورزی، هزینه کارگر و حمل و نقل را علت اصلی افزایش قیمت محصولات غذایی عنوان کرد.


دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی فروردین امسال نیز از کاهش ۳۵ درصدی تقاضای مواد غذایی در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل خبر داده بود.


مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، نیز روز ۱۳ اردیبهشت گفته بود که تنها ۱۵ میلیون نفر در ایران که «دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد»، امکان خرید برنج را دارند.


در همین حال سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی نیز اول ماه تیر گفته بود که قیمت فرآورده‌های لبنی ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.


همزمان با افزایش قیمت موادغذایی در ایران، وزارت تعاون ۳۱ مرداد با انتشار گزارشی اعلام کرد که «خط فقر» در ایران در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن، «۳۸ درصد» رشد داشته است.


خط فقر که به حداقل هزینه‌های ضروری ماهانه برای هر فرد به منظور تامین نیازهای اولیه گفته می‌شود، از سوی مسئولان مختلف در ایران طی ماه‌های گذشته ۱۰ میلیون تومان اعلام شده است.


بانک جهانی نیز در گزارش تازه خود درباره چشم‌انداز فقر و نابرابری در ایران که تیر امسال منتشر کرده بود، اعلام کرد که رکود ادامه‌دار چند فصل اخیر و ظهور تورم بالا، تعداد قابل توجهی از جمعیت ایران را به سمت خط فقر سوق داده است، به گونه‌ای که از میزان مصرف سرانه در ایران به میزان قابل توجهی کاسته شده و فقر به شدت افزایش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...