۱۴۰۰ مرداد ۲, شنبه

اصغر فرهادی: مایلم به جای عکس من، سخنان مادر خوزستانی در شهر نصب شود

اصغر فرهادی، کارگردان و برنده چند جایزه جشنواره کن، در واکنش به حوادث اخیر خوزستان نوشت که میل قلبی‌اش آن است که به جای عکس او، جملات دردمندانه «آن مادر خوزستانی» در گوشه‌گوشه شهر نصب شود.


آقای فرهادی در پیامی که شامگاه جمعه، اول مرداد، با عنوان «گوش کن!» در صفحه‌اش در اینستاگرام خطاب به «همکاران» خود منتشر کرد نوشته است، با توجه به این که «فریاد اعتراض‌های به‌حق مردم به‌ستوه‌آمده از ظلم، هم‌چون تمام این سال‌ها با بازداشت و گلوله پاسخ داده می‌شود و بیش از پیش آنان را از یافتن گوشی شنوا ناامید می‌کند»، او مایل است که به جای بیلبورد فیلم جدید او، «جملات دردمندانه آن مادر خوزستانی در گوشه‌گوشه شهر نصب شود؛ شاید این مظلومیت لحظه‌ای چشم‌های خواب‌زده را به عمق رنج این دوران باز کند».


در روزهای گذشته انتشار گسترده صدای یک زن خوزستانی که می‌گوید «مظاهرات سلمیه است،... ما آب و زمین‌مان را می‌خواهیم» بازتاب‌ گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی یافت و بسیاری از حامیان این اعتراض‌ها برای تایید بر مسالمت‌آمیز بودن این حرکت‌های مردمی، به گفته‌های این شهروند اشاره داشته‌اند.


اشاره این کارگردان سینما به سخنان این زن است.


شهرداری تهران پس از کسب جایزه بزرگ جشنواره کن برای فیلم «قهرمان» اثر اصغر فرهادی بیلبورهایی را با عکس او در نقاط مختلف شهر نصب کرده است.


به‌ دنبال بحران کم‌آبی در بسیاری از مناطق ایران از جمله خوزستان که دسترسی به آب آشامیدنی را برای شهروندان با دشواری‌های زیادی همراه کرده، همچنین وضعیت کشاورزی و دامداری و در کل معیشت خانوارهای این مناطق را با خطرات جدی مواجه کرده، شهرهای مختلف استان خوزستان در هفته گذشته شاهد اعتراض‌های مردمی بوده است.


این اعتراض‌های شبانه ابتدا از شهرهای شرقی خوزستان آغاز و در ادامه به سایر شهرها و حتی استان‌ها کشیده شد.


منابع غیر رسمی و مردمی تاکنون کشته شدن دست‌کم هشت نفر و زخمی شدن و بازداشت تعدادی از شهروندان را گزارش داده‌اند.


بر اساس اعلام رسمی رسانه‌های حکومتی تاکنون چهار معترض و یک مامور نیروی انتظامی کشته شده‌اند.


حضور اصغر فرهادی در جشنواره کن امسال با حاشیه‌های بسیاری همراه بود، از جمله انتقادها از این کارگردان این بود که چرا با وجود همزمانی حضور او در این جشنواره و آغاز اعتراض‌های مردمی در خوزستان، او در سخنان خود به این وقایع اشاره نکرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...