۱۴۰۰ مرداد ۳, یکشنبه

 هشدار در مورد «احتمال ادامه» خشکسالی در ایران تا زمستان

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران روز شنبه هشدار داد که خشکسالی در کشور «به‌ نظر می‌رسد تا ابتدای زمستان نیز ادامه داشته باشد».


خبرگزاری ایسنا روز شنبه، دوم مردادماه، به نقل از احد وظیفه نوشت: «به‌ لحاظ هواشناسی به‌ نظر می‌رسد که خشکسالی طی تابستان امسال [۱۴۰۰] در کشور تداوم ‌پیدا کند و حتی به‌ نظر می‌رسد تا ابتدای زمستان نیز ادامه داشته باشد.»


احد وظیفه ادامه داد: «احتمال این که بارندگی‌های امسال کمتر از حد نرمال باشد بالا است و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد احتمال می‌دهیم که بارش‌های ‌پاییز کمتر از نرمال باشد.»


ایران طی ماه‌های گذشته در کنار شیوع گسترده کرونا در کشور، با بحران کمبود گاز در پاییز و زمستان، خاموشی‌های گسترده برق از اواسط بهار و نهایتا بحران آب با آغاز فصل تابستان مواجه شده است.


در همین حال استان خوزستان نیز در ده روز گذشته با اعتراضات گسترده مردمی به بحران کم‌آبی روبه‌رو بوده، اعتراضاتی که پاسخش وعده‌های بیشتر مقامات مسئول و همین طور سرکوب و قطعی اینترنت بوده است.


این اعتراضات در چند روز گذشته به دیگر شهرها و استان‌های کشور نیز سرایت کرده و رفته‌رفته از اعتراض به بی‌آبی به انتقاد شدید از حکومت تبدیل شده است.


در این وضعیت، هشدار مقام سازمان هواشناسی ایران جدیت بیشتری پیدا می‌کند.


احد وظیفه روز شنبه همچنین هشدار داده است: «به‌ نظر می‌رسد که بارندگی‌های ‌پاییز امسال دیرتر شروع شود. تمام مدل‌های هواشناسی، اقلیم‌شناسی و ‌پیش‌بینی‌های فصلی نشان می‌دهد که بارندگی‌ها طی آبان و آذرماه سال جاری ضعیف‌تر از حد نرمال خواهد بود و ‌پاییز کم‌بارشی در کشور ‌پیش‌ِ رو داریم.»


بیشتر در این باره:

اعتراضات در ایران؛ تشدید تدابیر امنیتی در تعدادی از شهرهای خوزستان

در همین زمینه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب پیشتر در میانه تیرماه گفته بود که در حال حاضر از میان ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی، ۱۰۱ شهر در ایران در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد: بر اساس آمار به طور متوسط، بارش در شش حوضه آبریز نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد کاهش داشته است.


خبرگزاری ایسنا همچنین به نقل از رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نوشته است: «دمای کشور امسال حدود ۱ درجه بیش از نرمال است. تابستان امسال دمای مناطق غربی و شمال غربی ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال و دمای مناطق جنوب شرق تا شرق در حد نرمال و به‌ طور کلی دمای کشور حدود ۱ درجه بیش از حد نرمال است.»


پیشتر سازمان ملل در خردادماه سال جاری هشدار داده بود که همزمان با افزایش سریع دمای زمین، کمبود آب و خشکسالی می‌تواند در ابعادی مشابه همه‌گیری ویروس کرونا مخرب و ویرانگر شود.


گزارش سازمان ملل تخمین می‌زد که در صورت افزایش انتشار گازهای آلاینده و ادامه روند گرمایش زمین حدود ۱۳۰ کشور در طول قرن ۲۱ از خشکسالی آسیب خواهند دید.


۲۳ کشور دیگر به دلیل رشد جمعیت با کمبود منابع آب روبه‌رو خواهند شد و ۳۸ کشور از هر دو عامل افزایش جمعیت و خشکسالی به شدت آسیب می‌بینند.


در ماه‌های اخیر مسئولان دولت ایران بارها با اعلام کاهش بارندگی در سال ۹۹ و تداوم این وضعیت در سال جاری، خشکسالی را به عنوان علت اصلی بحران آبی در کشور عنوان می‌کنند.


اما مصطفی فدایی‌فرد، عضو کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، پیشتر با اشاره به «ورشکستگی آبی» در کشور، دلیل بحران‌های موجود را «سوءمدیریت» دانسته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...