۱۴۰۰ مرداد ۸, جمعه

آذری جهرمی: طرح صیانت از فضای مجازی به فیلترینگ پیام‌رسان‌های اجتماعی می‌انجامد

 

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران می‌گوید طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» احتمالا به «محدودیت گسترده پهنای پیام‌رسان‌های اجتماعی و فیلترینگ آن‌ها» می‌انجامد.


محمدجواد آذری جهرمی روز پنج‌شنبه هفتم مرداد با انتشار یادداشتی در صفحه «تلگرام» خود، به انتقاد از طرح محدودسازی و سانسور اینترنت پرداخت و هشدار داد که این طرح «نه ‌تنها نظامی را برای حکمرانی سایبری کشور ایجاد نمی‌کند، بلکه نظام حکمرانی فضای حقیقی کشور را هم تضعیف خواهد کرد».


بیشتر در این باره:

ادعای قالیباف: مسدودسازی اینستاگرام و واتس‌اپ در برنامه مجلس نیست

مجلس شورای اسلامی به‌رغم مخالفت‌های گسترده کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی یک روز قبل از این رای داد که کمیسیون ویژه‌ای درباره اجرایی شدن طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی» تصمیم‌گیری کند.


بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را واگذار کند، اما در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را تفویض کرده و قانون برای مدتی که مجلس تعیین می‌کند به صورت آزمایشی اجرا ‌شود.


آقای آذری جهرمی با انتقاد از این تفویض اختیار گفت که چنین کمیسیونی به نسبت دولت و رئیس‌جمهوری قدرت بیشتری خواهد داشت و از آن‌جا که «حتی امکان نظارت نمایندگان مجلس بر عملکردها در این حوزه هم ضایع شده است»، پس در صورت تصویب نهایی آن «بی‌نظمی بیشتری در حکمرانی کشور» پدید خواهد آمد.


در همین حال، سایت «آرمان شرق» در گزارشی نوشته که «این طرح حتی صدای نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی را نیز درآورده است».


این وبسایت به پست اینستاگرامی کمیل خجسته، برادر همسر آیت‌الله علی خامنه‌ای و مدیر موسسه تبیان سازمان تبلیغات اسلامی، اشاره کرده که به انتقاد از این طرح پرداخته است.


بیشتر در این باره:

واکنش‌های گسترده به طرح مجلس ایران برای سانسور وسیع شبکه‌های اجتماعی

آقای خجسته نوشته است: «مشکل فعلی فضای مجازی کمبود قانون نیست، مشکل عدم ارائه امکانات و خدمات به مردم است. نیازها اقدام و عمل می‌خواهد. خارج کردن تمرکز قدرت و اختیار از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی مانع از بهبود فضا خواهد شد».


ساعاتی قبل از این محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در دفاع از طرح یادشده از کارشناسان خواست که تحت تأثیر «فضاسازی‌ها و مطالب خلاف واقع» قرار نگیرند.


آقای قالیباف ادعا کرد که «مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس‌اپ آن‌ گونه که برخی مطرح می‌کنند در طرح مذکور وجود ندارد».


او همچنین ضمن اشاره به وابستگی هزاران کسب‌وکار در کشور به این پلتفرم‌ها گفت که طرح‌ باید به‌گونه‌ای اصلاح شود تا تصمیم‌گیری‌ نهایی درباره آن‌ها مبتنی بر «منطقی عقلانی به‌ صورت مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد».


بیشتر در این باره:

مجلس ایران بررسی طرح محدود کردن اینترنت را به کمیسیون ویژه واگذار کرد

با این حال وزیر ارتباطات و فن‌آوری ایران معتقد است که در این طرح حمایت موثری از کسب‌وکارها پیش‌بینی نشده است.


آقای آذری جهرمی با اشاره به انتقادات گسترده در این زمینه نوشت: «مگر می‌شود حمایتی تعریف کنیم که حمایت‌شونده هم آن‌ها را مخرب بدانند؟»


«مجمع نیروهای خط امام» یکی از دیگر از منتقدان این طرح است که روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد چنین طرحی «هزینه‌هایی هنگفت و عیرطبیعی» بر مردم تحمیل خواهد کرد.


بیانیه این گروه سیاسی با اشاره به «شتاب تحولات فرهنگی و اجتماعی و رشد فناوری»، به مدافعان طرح توصیه کرده است «در انبوه مشکلاتی که جامعه با آن‌ها مواجه است، توصیه‌ها و نقدهای دلسوزانه کارشناسان و همه علاقمندان به ایران عزیز را به درستی بشنوند».


«صیانت از فضای مجازی» پس از آن در دستور کار قرار گرفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی فضای مجازی در ایران را «ول و رها» خواند و از محدود نکردن آن توسط نهادهای مسئول انتقاد کرد.


منتقدان می‌گویند حامیان این طرح به دنبال اعمال فیتلرینگ گسترده‌تر و پس از آن جایگزینی برخی اپلیکیشن‌های داخلی هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...