۱۴۰۰ مرداد ۸, جمعه

 نماینده اهواز: آمار دقیقی از کودکان و نوجوانان بازداشتی در خوزستان وجود ندارد 

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفته است که آمار دقیقی از کودکان و نوجوانانی که در اعتراضات خوزستان بازداشت شده‌اند وجود ندارد.


کریم حسینی درباره اخباری که حاکی از بازداشت کودکان و نوجوانان و تقاضای وثیقه برای آزادی آن‌هاست به خبرگزاری ایلنا گفته که «آمار دقیقی از این افراد وجود ندارد؛ اما آن چیزی که اکنون ما در حال پیگیری آن هستیم برای کلیه افراد در همه سنین است که اکنون در بازداشت هستند و در صورت عدم ارتکاب به جرم باید آزاد شوند».


او مدعی شده که «بخشی از این افراد آزاد شدند و بخشی ماند‌ه‌اند که ما اصرار بر آزادی آن‌ها به ویژه افرادی که فقط صرف حضور در اعتراضات و تجمعات بازداشت شده‌اند، داریم».


طی دو هفته گذشته اعتراضات گسترده‌ای در خوزستان با تمرکز بر مشکل بی‌آبی برگزار شد که نیروهای امنیتی با خشونت با آن مقابله کردند. جمهوری اسلامی در این فاصله اقدام به قطع اینترنت در خوزستان کرد و گزارش‌ها حاکی از بازداشت «صدها» نفر است.


هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان، زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان در دست نیست. بر اساس اعلام رسمی رسانه‌های حکومتی تاکنون چهار معترض و یک مامور نیروی انتظامی کشته شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل اما می‌گوید دست‌کم هشت نفر در این اعتراضات جان باخته‌اند.


بیشتر در این باره:

آیا امروزِ خوزستان بی‌آب، فردای بحرانی جای‌جای ایران است؟

در همین حال، صادق مرادی، رئیس کل دادگستری خوزستان، به خبرگزاری ایرنا گفته است که «رسیدگی و برخورد با عوامل تجزیه طلب و معاند» که به گفته او «تلاش داشتند از اعتراضات بحق مردم سوء استفاده کنند با جدیت انجام خواهد شد».


او همزمان از آزادی تعدادی از بازداشت‌شدگان خبر داده و گفته است «از آن‌جایی که در جریان اعتراضات، تعدادی از معترضان در منطقه الهایی بازداشت شدند، این افراد با توصیه و شهادت مسئولان گروه جهادی مستقر در روستاهای الهایی، آزاد شدند».


پیشتر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در صفحه توئیتر خود خبر داده بود که «به نیروهای امنیتی دستور داده شد بازداشتی‌های حوادث اخیر خوزستان که عمل مجرمانه‌ای نداشته‌اند به سرعت آزاد شوند».


او توضیح نداده بود کسانی که عمل مجرمانه‌ای مرتکب نشده‌اند چرا بازداشت شده‌اند.


در حالی که اعتراض های خوزستان به شهرها و استان‌های دیگر ایران کشیده شده است، وضعیت بازداشت‌شدگان همچنان نامشخص است و نه آمار درستی از آن‌ها وجود دارد و نه توضیحی درباره وضعیت آن‌ها از سوی مسئولان ارائه شده است.


سایت حقوق بشری هرانا روز دوم مرداد اعلام کرده بود که ۱۰۲ نفر از بازداشت‌شدگان در اعتراضات خوزستان را احراز هویت کرده است.


مقامات قضایی، انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در جریان اعتراض‌های دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ نیز هیچ آماری از بازداشت‌شدگان ارائه ندادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...