۱۴۰۰ مرداد ۳, یکشنبه

 بحران آب در ایران؛ از 'معدن کوه‌خوار' اصفهان تا دشت‌قزوین و گلستان

معدن کوه کرکس اصفهان

محمد درویش، رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو، با انتشار چندین پست در شبکه‌های اجتماعی نسبت به بروز فاجعه زیست‌محیطی برای کوه کرکس در اصفهان ابراز نگرانی کرده است.

آقای درویش هشدار داده که معدنی در کوه کرکس در حال از بین بردن این کوه است و آن را "استقبال از فروپاشی نطنز و اصفهان" خوانده است.

وی نوشته است: "کرکس‌کوه سالانه دست‌کم معادل دوبرابر حوضه آبخیز زاینده‌رود آب شیرین و با کیفیت تولید می‌کند. بی‌شک یکی از گسترده‌ترین و مخرب‌ترین فعالیت‌های معدنی کشور در این کوهستان راهبردی استان اصفهان در حال وقوع است که روزانه حدود چهارصد تریلر سنگ از آن خارج می‌شود. این یعنی به تماشا نشستنِ نابودی یکی از مهم‌ترین منابع آب و تاب‌آوری استان اصفهان".

او نوشته است که به همراه چند نفر دیگر و اهالی محلی در تلاش است تا جلوی "کوهخواری به بهانه معدن‌کاوی" را بگیرد.

آقای درویش ضمن اشاره به خشک شدن اغلب رودخانه‌ها، تالاب‌ها، چشمه‌ها و کاریزهای ایران، استان‌های اصفهان، یزد، خراسان، کرمان، همدان، مرکزی و فارس را از جمله مهم‌ترین قربانیان سیاست‌های آبی خوانده است.

محمد درویش گفته است: "در چنین شرایطی باید قدر کوهستان‌های خود را به عنوان مهم‌ترین عامل تولید آب شیرین بدانیم. آیا فهم این موضوع در نزد حاکمان تا این حد دشوار است؟ آیا نشانه‌های کدورت‌های جدی بین مردم استان‌های درگیر از کم‌آبی را نمی‌بینیم؟"

کوه کرکس در مرکز استان اصفهان واقع شده است. مساحت کوه‌های کوهستان کرکس به ۳۰۰ هزار هکتار می‌رسد که نزدیک ۱۰۰ هزار هکتار از آن به عنوان منطقه شکارممنوع تحت حفاظت محیط زیست است. قله‌های کوهستان کرکس به علت ارتفاع زیادی که دارند تقریبا در نیمی از سال پوشیده از برف هستند و به همین دلیل کوهستان کرکس منبع آب شیرین بسیاری از شهر‌های اصفهان به حساب می‌آید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...