۱۴۰۰ تیر ۸, سه‌شنبه

 وزیر خارجه آمریکا: گروه حکومت اسلامی هنوز یک تهدید جهانی است

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه هفت تیرماه در نشست وزیران خارجه ۴۰ کشور برای مقابله با «گروه خلافت اسلامی» موسوم به داعش اعلام کرد که افراط‌گرایان این گروه هنوز یک تهدید جهانی هستند.


نشست «ائتلاف بین‌المللی برای شکست گروه حکومت اسلامی» با حضور وزیران خارجه حدود نیمی از ۸۳ کشور عضو این ائتلاف روز دوشنبه به رهبری آمریکا در ایتالیا آغاز به کار کرد. در این نشست همچنین ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، و جمعی از رؤسای نهادهای بین‌المللی حضور دارند.


آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در نشست رم از پیشرفت «چشمگیر» در مبارزه با گروه حکومت اسلامی خبر داد اما گفت که هنوز کارهایی باقی مانده است که باید انجام شود.


او اظهار داشت: داعش در قلمرو خود در عراق و سوریه شکست خورده، اما حملات این گروه طی چند ماه گذشته نشان می‌دهد که همچنان یک تهدید است.


وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به تهدید فزاینده داعش در آفریقا پیشنهاد داد که یک گروه کاری مشترک برای مقابله با این موضوع تشکیل شود.


آقای بلینکن گفت ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با داعش در سال جاری ۵۰۷ میلیون دلار اختصاص داده است و تلاش می‌کنیم این رقم به ۶۷۰ میلیون دلار برسد.


به گفته وی، آمریکا ۴۳۶ میلیون دیگر برای کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق شمال سوریه اختصاص می‌دهد.


این نخستین نشست رو در روی اعضای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش است که بعد از همه‌گیری کرونا برگزار می‌شود.

هرچند گروه داعش قلمرو خود را در عراق و سوریه از دست داده است اما هنوز هم فعالیت‌های تروریستی قابل توجهی در آفریقا، خاورمیانه و افغانستان دارد.


کمتر از دو هفته پیش چندین دکل انتقال برق ایران به عراق مورد حمله قرار گرفت و روز دوشنبه رویترز گزارش داد که داعش مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفته است.


یکی از موضوعات اساسی نشست «ائتلاف بین‌المللی برای شکست داعش»، تلاش آمریکا برای قانع کردن کشورها برای تحویل اعضای بازداشت شده این گروه در سوریه و عراق است.


طبق گزارش‌ها، حدود ده هزار نفر از اعضای گروه حکومت اسلامی و خانواده‌های آن‌ها در بازداشت نیروهای کرد سوریه هستند که بخش قابل توجهی از آن‌ها شهروندان خارجی هستند.


بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای اروپایی از تحویل شهروندان بازداشت شده خود امتناع می‌کنند؛ موضوعی که آقای بلینکن نیز به آن اشاره و کشورها را تشویق کرد این افراد را تحویل گرفته و در کشور خودشان محاکمه کنند. البته تاکنون صدها عضو گروه حکومت اسلامی پس از بازداشت، تحویل کشورهای خود شده‌اند.


فعالیت‌های داعش، بویژه در آفریقا، مایه نگرانی فزاینده است، موضوعی که در نشست روز دوشنبه نیز مورد تاکید ایتالیا و آمریکا قرار گرفت. این گروه اسلامگرای افراطی با دیگر رقبای خود در آفریقا نیز در کشمکش است.


شاخه داعش در غرب آفریقا، رقیب بوکوحرام در این منطقه، خردادماه امسال اعلام کرد که رهبر بوکوحرام به دستور مستقیم گروه «خلافت اسلامی» به قتل رسیده است.


ابوبکر شکائو، رهبر بوکو حرام، یکی از مشهورترین گروه‌های اسلام‌گرای تندرو جهان، دو ماه پیش در حالی که توسط پیکارجویان شاخه داعش در غرب آفریقا تعقیب می‌شد بر اثر منفجر کردن یک وسیله انفجاری کشته شد.


برخی از کشورها، از جمله بریتانیا متعهد شده‌اند که برای مبارزه با داعش در آفریقا بودجه بیشتری اختصاص دهند و ایتالیا و آمریکا می‌گویند باید تمرکز مبارزه با داعش را روی قاره آفریقا گذاشت.


کشورهای عضو ائتلاف جهانی مبارزه با گروه حکومت اسلامی در بیانیه پایانی این اجلاس بر تعهد خود برای ادامه مبارزه با داعش تاکید کرده و گفته‌اند هفت سال بعد از تشکیل این ائتلاف و دو سال پس از شکست این گروه در سوریه و عراق، این کشورها کماکان به تلاش‌های خود برای ریشه‌کن کردن تروریسم و شکست کامل داعش ادامه خواهند داد.


این ائتلاف همچنین از ملحق شدن جمهوری کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی، دولت یمن و موریتانی به ائتلاف جهانی علیه گروه حکومت اسلامی استقبال کردند.


این بیانیه همچنین بر تحکیم همکاری‌ها میان اعضای ائتلاف برای از بین بردن هسته‌های داعش در عراق و سوریه تاکید کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...