۱۴۰۰ تیر ۳, پنجشنبه

کارشناسان سازمان ملل از ایران خواستند حسین شهبازی را اعدام نکند

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه، سوم تیر، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواستند از اعدام حسین شهبازی، مرد جوانی که هنگام ارتکاب جرم تنها ۱۷ سال داشته، خودداری کنند.


کارشناسان سازمان ملل در وب‌سایت این سازمان در بیانیه‌ای نوشتند که «ما عمیقاً نگران جان حسین شهبازی هستیم و به‌ویژه نسبت به گزارش‌هایی که نشان می‌دهد حکم اعدام او همچنان برقرار است و حتی ممکن است زودتر از موعد مقرر اجرا شود.»

حسین شهبازی ۲۰ ساله قرار است روز هفتم تیر اعدام شود.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این خبر داده است که حسین شهبازی در ۹ دی ۱۳۹۷ به اتهام چاقو زدن به یک همکلاسی در حین یک درگیری، دستگیر و در ۲۳ دی ۱۳۹۸ در پی «محاکمه‌ای شدیداً غیرمنصفانه» با رای شعبه ۳ دادگاه کیفری یک استان فارس به مرگ محکوم شد، حکمی که دیوان عالی نیز آن را در خرداد پارسال تایید کرد.


کارشناسان سازمان ملل نیز با اشاره به گزارش‌هایی مربوط به این‌که از او تحت شکنجه اقرار گرفته‌اند می‌نویسند که حسین شهبازی به مدت ۱۱ روز بدون دسترسی به وکیل یا خانواده‌اش توسط پلیس بازجویی شد.


این بیانیه می‌افزاید: «حسین شهبازی هنگام دستگیری ۱۷ ساله بود، به این معنی که وی در آن زمان کودک بود، همان‌ طور که در کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد تعریف شده است، که ایران یکی از طرفین آن است.»


این بیانیه گوشزد می‌کند که «اعدام کودکان و افرادی که در سن کمتر از ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند به وضوح توسط قوانین بین‌المللی حقوق بشر ممنوع است.»


کمیته حقوق کودک از ایران خواسته است به اعدام کودکان و افرادی که در سن کمتر از ۱۸ سال مرتکب جرمی شده‌اند پایان دهد. با این حال، حداقل چهار کودک خاطی در سال ۲۰۲۰ در ایران اعدام شده‌اند و گزارش می‌شود که ۸۵ کودک-مجرم دیگر در صف اعدام در ایران قرار دارند.


سازمان عفو بین‌الملل هم روز سه‌شنبه اول تیرماه نسبت به اعدام قریب‌الوقوع حسین شهبازی هشدار داد و گفت که این حکم، ناقض تعهدات بین‌المللی ایران است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...