۱۴۰۱ مرداد ۱۱, سه‌شنبه

 جمهوری اسلامی رأی ندادن به قطعنامه زیست‌محیطی سازمان ملل را توجیه کرد

رای ندادن جمهوری اسلامی به قطعنامه سازمان ملل در حالی است که ایران با بحران‌های پرشمار محیط زیستی روبه‌رو است


ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در توجیه رای مثبت ندادن ایران به قطعنامه محیط زیستی اخیر سازمان ملل متحد گفت که باور جمهوری اسلامی، «تکالیف و وظایف قدرت‌های بزرگ استعماری به ویژه دولت‌های غربی تخریب‌کننده محیط زیست» در این قطعنامه نادیده گرفته شده است.


قطعنامه «حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار» روز پنج‌شنبه هفتم مرداد با ۱۶۱ رای موافق و ۸ رای ممتنع در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.


در حالی که این قطعنامه دسترسی به محیط زیست پاک، سالم و پایدار را یک حق جهانی انسان برمی‌شمرد، اما ایران به همراه کشورهای چین، روسیه، بلاروس، کلمبیا، قرقیزستان و اتیوپی به آن رای ممتنع دادند.


کنعانی روز یکشنبه نهم مرداد دربارهٔ این رای جمهوری اسلامی اضافه کرد: «یکی از دلایل مهم اجماعی نبودن این قطعنامه و رای ممتنع تعدادی از کشورها به آن، نواقص متعدد، نادیده انگاشتن و ایجاد کننده بحران و ناامنی در جهان در این قطعنامه است.»


به گفته این مقام جمهوری اسلامی، «بانیان قطعنامه از پذیرش اصلاحات ایران و تعداد زیادی از کشورها خودداری کردند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران دقیقاً مشخص نکرد که اصلاحات مورد نظر ایران در چه زمینه‌هایی بوده است.


کنعانی با متهم کردن آمریکا به «تخریب» بسترهای تحقق این حق از طریق اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، این ادعا را مطرح کرد تصویب چنین قطعنامه‌ای «استفاده ابزاری و ناروا از محیط زیست در حد شعار و در حد یک اهرم سیاسی است.»


پیشتر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی نیز در یک نشست وزیران و مقام‌های محیط زیست منطقه گفته بود: «غربی‌ها نقش اساسی در تخریب محیط زیست داشته‌اند.»


قطعنامه تصویب شده در سازمان ملل متحد از نظر قانونی برای کشورهای عضو این سازمان الزام‌آور نیست، اما فعالان و سازمان‌های محیط زیستی امیدوارند که تصویب این قطعنامه تأثیر چشم‌گیری بر بهبود وضعیت محیط زیست جهان داشته باشد.


رای ندادن جمهوری اسلامی به قطعنامه سازمان ملل متحد در حالی است که ایران با بحران‌های پرشمار محیط زیستی، از جمله فرونشست زمین، آلودگی هوا و خشکسالی مواجه است.


در سال‌های اخیر اعتراضات متعدد مردمی علیه ناکارآمدی مدیریت آب در ایران رخ داده، اما جمهوری اسلامی به سرکوب مرگبار این اعتراضات روی آورده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...