۱۴۰۱ مرداد ۴, سه‌شنبه

وکیل خانواده نمازی: غرب علیه گروگان‌گیری ایران، جمعی و متحد عمل کند

جرد گِنسِر، وکیل خانواده باقر و سیامک نمازی خواستار اقدامات «سخت‌گیرانه‌تر» کشورهای غربی علیه «گروگان‌گیری» جمهوری اسلامی، از جمله واکنش متحد و دسته‌جمعی شد.


آقای گنسر که این پیشنهاد را در مطلبی در روزنامه وال‌استریت جورنال مطرح کرده، خطاب به رئیس جمهوری آمریکا نوشته است: «کشورهای یاغی باید متقاعد شوند که [در صورت گروگان‌گیری] با عواقب سختی روبرو خواهند شد. یک توافق چندجانبه جدید می‌تواند به عنوان یک بازدارنده موثر عمل کند.»


وی یکی از «عناصر کلیدی» این توافق چندجانبه را چنین توصیف کرده که همچون «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، گروگان‌گیری از یکی از اعضا، گروگان‌گیری از همه اعضا تلقی ‌شود.»


از دیگر پیشنهادهای وی برای این توافق‌نامه جدید، واکنش جمعی از سوی کشورهای امضاکننده این پیمان به گروگان‌گیری‌ها از طریق نیز اعمال گزینه‌هایی چون محکومیت عمومی، لغو دیدارهای رسمی و تحریم‌های هدفمند بر افراد و نهادهایی که گروگان‌گیری را انجام می‌دهند و از آنها حمایت می‌کنند، است.


جرد گنسر اضافه کرده است: «و اگر کشوری به عنوان یک رویه گسترده به گروگان‌گیری بپردازد، کشورهای عضو، اقداماتی چون مخالفت با نامزدهای آن دولت برای مناصب نهادهای چندجانبه، محدود کردن وام‌های دولتی و تعلیق و مسدود کردن توسعه اقتصادی یا کمک‌های امنیتی را در نظر» بگیرند.

سازمان‌های حقوق بشری از این اقدام با عنوان گروگان‌گیری» یاد می‌کنند و دولت‌های غربی نیز بارها این اقدام ایران را «غیرانسانی» خوانده و آن را محکوم کرده‌اند.


از جمله این زندانیان دوتابعیتی، می‌توان به باقر نمازی و پسرش سیامک نمازی اشاره کرد که به اتهام «جاسوسی» به ده سال حبس محکوم شده‌اند.


سیامک نمازی همچنان در زندان است و باقر نمازی که بیش از دو سال است به‌دلیل کهولت سن آزاد شده، حق خروج از ایران را ندارد.


وکیل آنها در وال استریت جورنال نوشته که روند «گروگان‌گیری» که جمهوری اسلامی پس از اشغال سفارت آمریکا در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ آغاز کرده، کماکان ادامه دارد.


به نوشته گنسر، «دوران معاصر گروگان‌گیری تحت حمایت دولت»، با ماجرای گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در ایران در سال ۵۸ آغاز شد و ادامه یافت.


وی اقدامات اخیر دولت جو بایدن برای مقابله با بازداشت غیرقانونی و گروگان‌گیری آمریکایی‌ها در خارج از کشور را «قابل تحسین»، اما «ناکافی» دانسته است.


این وکیل دادگستری به بایدن پیشنهاد کرده است که «اقدامات تهاجمی‌تری»، از جمله توافق چندجانبه پیشنهادی وی را برای پایان دادن به گروگان‌گیری آغاز کند.


در حال حاضر، علاوه بر سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز، شهروندان ایرانی‌آمریکایی زندانی در اوین هستند.


جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که آماده مبادله آنها با زندانیان ایرانی در آمریکا است، اما غرب می‌گوید جمهوری اسلامی از این افراد برای «باج‌خواهی» استفاده می‌کند.


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...