۱۴۰۱ تیر ۱۸, شنبه

 حضور آمران به معروف در مراکز درمانی و دانشگاهی مشهد با هدف «بازرسی» لباس پرسنل

دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اطلاعیه‌ای فعالیت «تیم‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر» در بیمارستان‌ها با هدف «ارزیابی و بازرسی نحوه پوشش پرسنل و دانشجویان» را تایید کرد.


در اطلاعیه روابط عمومی این دانشگاه که روز پنج‌شنبه، ۱۶ تیر، منتشر شد تاکید شده است که مسئولیت اعضای این تیم‌ها «پایش و ارزیابی پرسنل و دانشجویان حوزه‌های دانشگاهی بر اساس شأن و جایگاه» آن‌ها است.


دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی پیشتر در روز ششم تیر در اطلاعیه‌ای از حضور نیروهای این ستاد، برای پایش و ارزیابی «بدون تذکر لسانی و برخورد» در فضاهای دانشگاهی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داده بود.


در همین حال دادستانی مشهد نیز روز پنجم تیر با ارسال نامه‌ای به فرماندار این شهر خواستار جلوگیری از ورود زنان «فاقد حجاب شرعی» به مترو شده و تهدید کرد که کوتاهی مأموران در این باره قابل پیگرد قضایی است.


در ماه‌ها و هفته‌های گذشته فشار بر زنان درباره نحوه پوشش آن‌ها شدت گرفته است. در همین رابطه حاکمیت با ایجاد آن‌چه «قرارگاه ۲۱ تیر» می‌خواند بنا دارد تا با ابلاغ «شاخص‌هایی»، «بهبود وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه‌ها» را تا روز ۲۱ تیر که در تقویم جمهوری اسلامی روز «عفاف و حجاب» نام گرفته است، پیگیری کند.


در مقابل کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران با راه‌اندازی کارزاری با هشتگ «حجاب بی‌حجاب» از تمامی زنان در کشور خواسته‌اند که روز ۲۱ تیر با برداشتن حجاب، اعتراض خود را به قانون اجباری پوشش در ایران نشان دهند.


همزمان با انتشار گزارش‌هایی از تشدید سخت‌گیری در سازمان‌ها و مراکز دولتی درباره نحوه پوشش کارکنان، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه، ۱۴ تیر بر اجرای فوری قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و قانون سال ۱۳۸۴ شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی درباره حجاب تاکید کرده بود.


در هفته‌های گذشته، گزارش‌های مردمی متعددی از حضور گسترده گشت ارشاد در خیابان‌ها منتشر شده است و کاربران فضای مجازی تجربیات خود را از برخورد تند ماموران و همچنین تذکر افراد مذهبی به بهانه امر به معروف و نهی از منکر بیان کرده‌اند.


محسن پیرهادی، نماینده مجلس ایران روز پنج‌شنبه، ۱۶ تیر در نامه‌ای خطاب به فرمانده نیروی انتظامی از «سبک اجرای قانون عفاف و حجاب» و «برخوردهای سلیقه‌ای با پوشش زنان از سوی برخی ضابطان، هدایت آنها به وَن‌های گشت ارشاد، استفاده از ادبیات نامناسب، تحقیر و برخورد نامناسب برخی از ماموران زن در محل بازداشتگاه و برخورد با زنان بازداشت‌شده از قبیل هُل دادن» انتقاد کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...