۱۴۰۱ مرداد ۷, جمعه

 دفتر مخاطرات زیست‌محیطی: مسدود شدن مسیر آبراهه و تخریب کانال،دلیل سیلاب امامزاده داوود بود

رضا شهبازی، مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی گفت که مسدود شدن مسیر آبراهه و تخریب کانال، به‌خاطر فشار زیاد آب و رسوبات، دلیل اصلی ورود سیلاب به امامزاده داوود بود.


شهبازی در خصوص لغزش زمین در امامزاده داوود گفت: در مطالعات اولیه، در زمین‌ لغزشی مشاهده نکردیم بلکه رسوباتی بوده که به همراه آب ناشی از بارندگی به پایین دست منتقل شده است.


مدیرکل دفتر مخاطرات زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، درباره عوامل اصلی وقوع این حادثه، گفت: دیواره‌های بلند شمال تهران محل مستعد تجمع بارندگی است ضمن آنکه حوضه آبخیز این منطقه نیز زمان تمرکز بسیار پایینی دارند و این امر موجب می‌شود که آب بارندگی‌ها به سرعت از ارتفاعات بالا به مناطق پایین دست منتقل شود.


شهبازی همچنین افزود: در این منطقه پوشش گیاهی مناسبی برای جذب آب وجود ندارد. همچنین لایه‌های زمین‌شناسی منطقه امامزاده داوود فرسایش‌پذیر هستند و گسترش فرسایش آن سبب شده تا آب بارندگی به همراه حجم زیادی از رسوبات به مناطق پایین دست به حرکت درآیند.


مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی همچنین با انتقاد از عدم شناسایی مناطق پرخطر و ساخت و ساز در آن مناطق گفت: در زمین شناسی یک اصل وجود دارد که باید مناطق پرخطر شناسایی شود و در حاشیه امنی از این مناطق قرار بگیریم و این اصل در مورد رودها، گسل‌ها، زمین لغزش‌ها نیز حاکم است ولی همچنان شاهدیم که به دلیل تکرار خطاهای انسانی و محاسباتی و فراموشی، مخاطرات طبیعی آسیب‌های جدی را به جامعه وارد می‌کند.


حادثه سیل امامزاده داوود بامداد روز پنج‌شنبه، ششم مرداد ماه رخ داد که بنابر آخرین آمار اعلام شده تاکنون دست‌کم هشت نفر جان خود را از دست دادند و ۱۹ نفر همچنان مفقود هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...