۱۴۰۱ خرداد ۷, شنبه

 تأیید موارد متعدد رها کردن نوزادان در خیابان‌های ایران

چند روز پس از رسانه‌ای شدن خبر پیدا شدن یک نوزاد در سطل زباله‌ای در تهران، سازمان بهزیستی خبر رها شدن یک نوزاد چندروزه دیگر در مقابل شیرخوارگاه آمنه منطقه ونک تهران را تایید کرد.


در روزهای گذشته ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن یک نوزاد در کیسه پلاستیکی قابل مشاهده است که توسط شهروندان از سطل زباله‌ای بیرون آورده می‌شود.



در واکنش به انتشار این ویدیو، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی روز سه‌شنبه، سوم خرداد ضمن تایید این ویدیو گفت که این نوزاد پسر در محله نازی‌آباد پیدا شده است.


انتشار این ویدیو موجب واکنش‌های گسترده‌ای در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی شد و بسیاری از آن‌ها تنگناهای اقتصادی و ممنوعیت سقط جنین را عامل اصلی رها کردن این نوزاد اعلام کردند.


هم‌زمان با انتشار اخباری مبنی بر عفونت داخلی این نوزاد و تقاضای شماری از شهروندان برای گرفتن سرپرستی او، سازمان بهزیستی کشور، خبر رها شدن یک نوزاد دختر را هم در مقابل شیرخوارگاه آمنه در روز پنج‌شنبه، پنجم خرداد تایید کرد.


رها کردن نوزادان در فضای عمومی پیش از این نیز سابقه داشته است، اما به نظر می‌رسد این آمار در سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.


در پی انتشار این اخبار محمدرضا محبوب‌فر، پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی روز جمعه، ششم خرداد در گفت‌وگو با پایگاه خبری «رویداد ۲۴» از رها شدن «حدود ۵ هزار نوزاد تنها طی ۱۰ روز» اخیر خبر داد.


این پژوهشگر با استناد به آمار مراکز درمانی و مددکاران اجتماعی‌ اعلام کرد که روزانه بین دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ جنین و نوزاد سقط یا پس از تولد در خیابان رها می‌شوند.


رادیو فردا به‌طور مستقل نمی‌تواند درستی و دقت این آمار را تایید کند.


آقای محبوب‌فر «تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و «سونامی قیمت‌ها» را از مهم‌ترین دلایل افزایش آمار سقط جنین و رها کردن نوزادان در کشور در سال‌های اخیر اعلام کرد.


آقای محبوب‌فر این قانون را مسبب «افزایش ازدواج‌های صوری و ازدواج برای کسب وام ازدواج و طلاق بعد از آن»، هم‌چنین «افزایش محدودیت‌ها در حوزه حقوق سلامت جنسی و باروری» عنوان کرد.


در همین حال، داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، در واکنش به این گزارش، آمارهای اعلام‌شده توسط این پژوهشگر را تکذیب کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...