۱۴۰۱ اردیبهشت ۴, یکشنبه

 انوشه آشوری، زندانی آزاد شده از ایران: هنوز حس شکنجه دارم

انوشه آشوری، شهروند ایرانی-بریتانیایی که به تازگی از زندان اوین آزاد شده است، در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان، گفته است پس از آزادی، حس «شکنجه» دارد، چون می‌داند که علیرغم آزادی‌اش، دیگر دوستانش در زندان هستند.


او در همین زمینه به سیامک نمازی، زندانی ایرانی-آمریکایی، اشاره می‌کند و می‌گوید او «دوست و الگوی خوبی» بود و پیش از آزادی او از زندان «واقعا خوشحال» بود.


انوشه آشوری با توصیف اوین به عنوان «جهنم» گفته است عبور از جهنم نیازی به شکنجه فیزیکی ندارد. او می‌گوید در اعتراض به وضعیت زندان یک‌بار سعی کرد مچ دستش را ببرد ولی این کار جواب نداد و بعد تلاش کرد خود را مسموم کند و در نهایت اعتصاب غذا کرد.


او از سوی مقام‌های ایرانی به «جاسوسی» متهم و به ده سال زندان محکوم شد. در حال حاضر، علاوه بر سیامک نمازی، دو ایرانی با تابعیت مضاعف آمریکایی با اتهام‌هایی چون «جاسوسی» یا «اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی» در ایران زندانی هستند و باقر نمازی نیز اجازه خروج از کشور ندارد.


بیشتر در این باره:

زاغری و آشوری آزاد شدند، کدام دوتابعیتی‌ها هنوز در ایران گرفتارند؟

جزئیات این پرونده‌های امنیتی برای افکار عمومی مشخص نیست. بستگان، فعالان حقوق بشر و دیپلمات‌ها معتقدند تهران از این افراد به عنوان اهرم فشاری علیه کشورهای خارجی استفاده می‌کند.


انوشه آشوری به سی‌ان‌ان گفته است پس از آزادی و بازگشت به بریتانیا، دعوت‌نامه‌ای برای دیدار با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، دریافت کرده ولی می‌گوید دولت بریتانیا در زمینه آزادی او کم‌کاری کرده است و زمانی با نخست‌‌وزیر بریتانیا دیدار می‌کند که سایر زندانیان آزاد شده باشند.


انوشه آشوری همراه با نازنین زاغری رتکلیف، دیگر شهروند ایرانی-بریتانیایی، که شش سال در زندان بود، روز ۲۵ اسفندماه سال گذشته آزاد شدند.


دولت بریتانیا برای آزادی این دو نفر، حدود ۴۰۰ میلیون پوند بدهی خود که مربوط به قرارداد خرید تانک‌های چیفتن در زمان پهلوی بود را به حکومت ایران پرداخت کرد و آنها می‌گویند روند تصمیم‌گیری و اجرای این تصمیم کند بوده است.


در جریان مبادله دولت بریتانیا و جمهوری اسلامی ایران، قرار بود که مراد طاهباز، شهروند ایرانی-بریتانیایی-آمریکایی نیز آزاد شود ولی مقام‌های بریتانیایی به خانواده طاهباز گفتند که حل مشکل این زندانی به دولت آمریکا محول شده است. این اقدام به انتقاد شدید خانواده طاهباز مواجه شد و آنها دولت بریتانیا را به خیانت متهم کردند.


شری ایزدی، همسر انوشه آشوری، نیز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، به شرح روزهای بازداشت آقای آشوری در سال ۲۰۱۷ پرداخته است. او گفته است پس از بازداشت، دو ماه در بی‌خبری مطلق بودیم و «نمی‌دانستیم زنده است یا نه؟ چه اتفاقی برای او افتاده؟ آیا او را شکنجه می‌کنند؟ آیا از او بازجویی می‌شود؟».


او همچنین گفته است تصمیم راه‌اندازی یک کمپین برای آزادی همسرش را دیر گرفته است و از سایر خانواده زندانیان خواسته است که چنین کارهایی را به سرعت انجام دهند.


مقام‌های دولت آمریکا رویکرد دولت ایران در بازداشت شهروندان دوتابعیتی یا خارجی را گروگان‌گیری توصیف کرده‌اند.


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته با اشاره به پرونده عماد شرقی، گفت حکومت ایران با زندانیان به عنوان «گروگان سیاسی» برخورد می‌کند و باید این «شیوه غیرانسانی را متوقف کرده و عماد شرقی را آزاد کند».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...