۱۴۰۰ اسفند ۳, سه‌شنبه

 واکنش سخنگوی قوه قضاییه به انتشار فایل صوتی فساد در سپاه؛ «چیز جدیدی نبود»

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه، در واکنش به انتشار فایل صوتی فساد در سپاه پاسداران و شهرداری تهران توسط رادیو فردا که تخلف هشت هزار میلیارد تومانی بخشی از آن بود، گفت: «چیز جدیدی نبود.»


او بدون ارائه جزئیات تازه درباره رسیدگی قضایی به این پرونده گفت که در این پرونده برخورد «قاطع‌ و شدید‌ی» انجام شده و علاوه بر صدور حکم زندان برای متهمان، در یک مورد ۵۰۰ میلیارد تومان جزای نقدی صادر شده است.


هم‌زمان، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی نیز با حمله به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، ادعا کرد یکی از کارهای این رسانه‌ها «بزرگ‌نمایی مشکلات، به حاشیه راندن دستاوردها و ارزش‌زدایی از اقدامات ارزشمند افراد خدوم» است.


علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، همچنین جمهوری اسلامی در وضعیت فعلی را «الگویی برای سایر ملت‌های آزادی‌خواه جهان» توصیف کرد و مدعی شد رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور می‌خواهد «مانع نمایش و معرفی موفقیت‌ها شود، تا این راه نتواند مبدل به الگویی برای سایرین شود».


این در حالی است که بر اساس گزارش تحقیقی سازمان گزارشگران بدون مرز، جمهوری اسلامی «یکی از سرکوبگرترین کشورها برای روزنامه‌نگاران است و اخبار و اطلاعات را تحت کنترل بی‌وقفه قرار می‌دهد.»


بر اساس این گزارش، «مقامات ایران همچنین مبارزه خود را علیه آزادی اطلاع‌رسانی در خارج از مرزهای کشور هم انجام می‌دهند و فشار زیادی را بر روزنامه‌نگاران ایرانی که برای رسانه‌های بین‌المللی کار می‌کنند وارد می‌کنند».


اظهارات اخیر سخنگویان قوه قضاییه و مجریه تازه‌ترین واکنش‌های مقامات جمهوری اسلامی به انتشار فایل صوتی ۵۰ دقیقه‌ای درباره فساد در سپاه است که روز ۲۱ بهمن در رادیو فردا منتشر شد.


در این فایل که صدای گفت‌وگوی محمدعلی جعفری، فرمانده وقت سپاه پاسداران و صادق ذوالقدرنیا، معاون وقت اقتصادی و سازندگی سپاه در سال ۹۷ شنیده می‌شود، درباره حیف‌ومیل هشت هزار میلیارد تومان، معادل دو و نیم میلیارد دلار بحث می‌شود.


برخلاف ادعای سخنگوی قوه قضاییه، مسئولان قضایی و سپاه پاسداران تاکنون به جز جریمه ۵۰۰ میلیارد تومانی توضیح نداده‌اند که جزای نقدی سایر متهمان چقدر بوده و سرنوشت ۸ هزار میلیارد تومانی که در این فایل مطرح شد، چه بوده است.


قوه قضاییه همچنین تاکنون درباره رسیدگی به اتهامات برخی متهمان اصلی این پرونده یعنی محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران که اکنون رئيس مجلس است، و جمال‌الدین آبرومند، معاون هماهنگ‌کننده سپاه و رئيس وقت هیئت مدیره بنیاد تعاون تعاون سپاه که اکنون دستیار قالیباف در مجلس است، هیچ توضیحی نداده‌ است.


در این فایل صوتی، بحث تخلف هشت هزار میلیارد تومانی که ۱۰۷۱ میلیارد تومان آن مربوط به نیروی قدس سپاه بود و همچنین مواردی مانند فساد هزار میلیارد تومانی در بانک انصار وابسته به سپاه پاسداران، توسط محمدعلی (عزیز) جعفری، فرمانده وقت کل سپاه پاسداران و صادق (میرزاحسن) ذوالقدرنیا، معاون وقت اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران در سال ۹۷ مطرح می‌شود و گفته می‌شود که قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه، از برخورد با افراد متخلف ناراحت بوده و نزد رهبر جمهوری اسلامی موضوع را مطرح کرده است.


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۸ بهمن در واکنش غیرمستقیم به انتشار فایل صوتی، افشاگری درباره فساد در سپاه پاسداران را مصداق «لجن‌پراکنی» و «تهمت» به سپاه پاسداران دانست.


هم‌زمان با با این واکنش‌ها، رسانه‌های نزدیک یا وابسته به سپاه پاسداران نیز در روزهای اخیر با انتشار مطالبی نسبت به انتشار فایل صوتی فساد در سپاه و به‌خصوص نقش قاسم سلیمانی در این فساد مالی واکنش نشان داده‌اند.


در تازه‌ترین مورد، خبرگزاری فارس روز دوم اسفند یادداشتی را از یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران، بازنشر کرد که در آن ادعا شد فایل صوتی سند «فسادستیزی» بوده است.


این مقام سپاهی در این یادداشت علی‌رغم اذعان به این‌که در فعالیت‌های هلدینگ یاس «بیت‌المال حیف‌ومیل شده»، بدون بیان جزئیات جدید ادعا کرده که سازمان قضایی نیروهای مسلح به تخلفات متهمان پرونده رسیدگی کرده است.


این در حالی است که از جمله افرادی که در فایل صوتی تصریح می‌شود که آلوده به فساد هستند، علاوه بر افراد وابسته به قاسم سلیمانی و شخص محمدباقر قالیباف، که اکنون رئیس مجلس است، می‌توان به جمال‌الدین آبرومند، معاون وقت هماهنگ‌کننده سپاه، اشاره کرد که در فسادهای میلیاردی بنیاد تعاون دست داشته و اکنون دستیار رئیس مجلس شورای اسلامی است.


همچنین باید به حسین طائب، مسئول اطلاعات سپاه، اشاره کرد که به نفع قالیباف فعالیت می‌کرد و هنوز در سمت خود قرار دارد.


در روزهای اخیر شماری دیگر از رسانه‌ها و چهره‌های هوادار نظام از جمله روزنامه تندرو کیهان و اسماعیل کوثری، نماینده مجلس که خود از فرماندهان سپاه بوده، سعی در حمایت از این نیرو داشته و تلاش می‌کنند فرماندهان آن را «پاکدست» نشان دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...