۱۴۰۰ دی ۴, شنبه

 دو شرکت‌کننده دیگرِ مراسم خاکسپاری حیدر قربانی در کامیاران بازداشت شدند

سیروان قربانی(سمت راست)، برهان کمانگر (سمت چپ)، دو شهروند کامیاران که بازداشت شده‌اند. عکس از هه‌نگاو.


در پی تداوم فشار بر شهروندانی که در مراسم خاکسپاری حیدر قربانی، زندانی اعدامی کُرد، شرکت کرده بودند، دو شهروند دیگر نیز در کامیاران بازداشت شدند.


سایت حقوق بشری هه‌نگاو که اخبار مناطق کُردنشین ایران را پوشش می‌دهد در آخرین گزارش خود در این باره از بازداشت دو شهروند دیگر به نام‌ سیروان قربانی و برهان کمانگر توسط نیروهای امنیتی و انتقال آن‌ها به مکان نامعلوم خبر داده است.


یک منبع آگاه در این باره گفت که بازداشت این دو شهروند روز پنج‌شنبه، دوم دی، در یکی از خیابان‌های کامیاران و بدون ارائه برگه قضایی صورت گرفته است.


هه‌نگاو پیش از این از بازداشت ملا میرزا محمد رحمانی از روحانیون سرشناس کامیاران، آمانج قربانی، فعال محیط زیست کُرد و حسن قربانی، برادر حیدر قربانی خبر داده بود.


علاوه بر موج بازداشت شهروندان کامیاران در روزهای گذشته، هه‌نگاو پیشتر اعلام کرده بود که تا روز پنج‌شنبه، دوم دی بیش از ۱۵۰ نفر از اهالی کامیاران به اداره اطلاعات این شهر احضار و پس از بازجویی از آن‌ها تعهد کتبی گرفته شده است.


حیدر قربانی، زندانی سیاسی که پیشتر به «بغی، مشارکت در قتل عمدی سه نفر» و عضویت در گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی متهم شده بود، با وجود اعتراض‌های داخلی و بین‌المللی روز یک‌شنبه، ۲۸ آذر در زندان سنندج به طور «مخفیانه» اعدام شد.


در پی انتشار خبر اعدام آقای قربانی، جمعیت قابل توجهی از ساکنان شهر کامیاران با وجود تهدید نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، در مقابل خانه او تجمع کردند و با سر دادن شعار «شهید نمی‌میرد» به اعدام این زندانی سیاسی اعتراض کردند.


در پی دعوت شماری از فعالان مدنی کُرد نیز بسیاری از مردم سنندج، بانه و بوکان با ماندن در خانه و بستن مغازه‌های خود در روز پنج‌شنبه، دوم دی به اعدام این زندانی سیاسی اعتراض کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...