۱۴۰۰ مرداد ۵, سه‌شنبه

 کلانتری: تالاب‌ها و رودخانه‌ها را خشکانده‌ایم؛ فرسایش خاک نیز ۳۴ برابر شده است

عیسی کلانتری می‌گوید سالانه بیش از ۲.۱ کیلوگرم در مترمربع خاک حاصلخیز را از دست می‌دهیم، در حالی که سالانه تنها حدود ۳۵ گرم خاک در متر مربع در طبیعت ایران بوجود می‌آید.


رئیس سازمان محیط زیست روز دوشنبه چهارم مردادماه، عامل خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور را «حذف حق‌آبه و احداث سدها» عنوان کرد و گفت فرسایش خاک نیز ۳۴ برابر شده است.


عیسی کلانتری در ادامه گفت: بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی منجر به این شده که سالانه صدها میلیون تن نمک از زیر زمین به روی زمین انتقال یافته و باعث کاهش حاصل‌خیزی خاک‌ها و طغیان غبارهای نمک شده است.


بحران آب در ایران به نارضایتی‌های گسترده‌ای دامن زده و اعتراضاتی در خوزستان و به تبع آن در چند استان کشور صورت گرفته که با سرکوب نیروهای امنیتی و قطع اینترنت مواجه شده است.


آقای کلانتری ضمن تاکید بر این ‌که فرسایش خاک ۳۴ برابر بیشتر شده است، گفت سالانه بیش از ۲.۱ کیلوگرم در مترمربع خاک حاصلخیز را از دست می‌دهیم، در حالی که سالانه تنها حدود ۳۵ گرم خاک در هر متر مربع به طور متوسط در طبیعت ایران به وجود می‌آید.


او همچنین عقب‌ماندگی در استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر مانند آفتاب و باد در کشوری که متوسط سالیانه بیش از ۳۰۰ روز آفتابی دارد را یکی دیگر از چالش‌ها دانست.


بر اساس برآورد وزارت نیرو، انرژی‌های تجدیدپذیر سهمی حدود یک درصدی در تولید برق ایران دارد، اما شرکت «بی‌پی» این رقم را «نیم درصد» ارزیابی کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...