۱۴۰۰ مرداد ۷, پنجشنبه

ابتلای خانواده هومن جوکار به کرونا؛ ۱۴۰۰ فعال مدنی خواستار مرخصی او از حبس شدند

بیش از ۱۴۰۰ روزنامه‌نگار، هنرمند، فعال مدنی و طرفدار محیط زیست با امضای نامه‌ای از رئیس قوه قضاییه خواستند با مرخصی هومن جوکار، فعال محیط زیست که ۱۲۸۰ روز از بازداشتش می‌گذرد و پدر و مادر و همسرش به کرونا مبتلا شده‌اند، موافقت کند.


در این نامه که روز چهارشنبه ۶ مرداد منتشر شده، خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای آمده است که «هومن جوکار که در سه سال و نیم گذشته حتی یک ساعت هم به مرخصی نیامده، تنها امید پدر و مادری است که این‌روزها سخت بیمارند.»


امضاکنندگان این نامه همچنین با اشاره به «وخامت حال» پدر هومن جوکار، از رئیس قوه قضاییه خواسته‌اند پیش از آن که دیر شود، دستور این مرخصی را صادر کند.


این در حالی است که سپیده کاشانی، همسر آقای جوکار نیز که در پرونده فعالان محیط زیست به ۶ سال حبس محکوم شده، از دو هفته قبل به کرونا مبتلا شده و در پی تشدید بیماری هفته پیش به مرخصی آمده است.


هومن جوکار همراه با اميرحسين خالقی، طاهر قديريان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز، عبدالرضا کوهپایه و کاووس سیدامامی از فعالان محیط‌زیستی هستند که سال ۹۶ به اتهام «جاسوسی» بازداشت شدند.


بعد از مدتی اعلام شد که آقای سیدامامی در زندان «خودکشی» کرده است؛ موضوعی که بارها از سوی خانواده‌ وی تکذیب شده است. هومن جوکار نیز در این پرونده که جزئیات آن هیچ‌گاه منتشر نشد، به ۸ سال حبس محکوم شد.


مقام‌های جمهوری اسلامی در موارد متعددی از اعطای مرخصی به زندانیان برای دیدار با خانواده خود خودداری می‌کنند و فعالان حقوق بشر معتقدند سیستم قضایی ایران علاوه بر زندانیان، خانواده‌های آن‌ها را نیز مجازات می‌کند.


در موردی مشابه، سام رجبی در دی ماه سال گذشته، یک روز پس از درگذشت مادرش و برای نخستین‌بار، از زندان اوین به مرخصی اعزام شد تا در مراسم خاک‌سپاری مادرش شرکت کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...