۱۴۰۰ خرداد ۲۹, شنبه

بانک مرکزی تراز تجاری کشور در سال ۹۹ را منفی اعلام کرد

منشا آمارهای بانک مرکزی از تجارت خارجی مناقشه برانگیز شد/ تا نیمه آذر ماه تراز  تجاری منفی 2 میلیارد دلار بود- اخبار اقتصاد ایران - اخبار اقتصادی تسنیم |  Tasnim

بنا بر اعلام بانک مرکزی، تراز تجاری غیرنفتی ایران در سال ۹۹ به غیر از ماه مهر در باقی ماه‌ها منفی بوده است.


بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی، صادرات ۱۲ ماهه سال گذشته ایران، ۳۴ میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار و واردات کشور ۳۸ میلیارد و ۸۹۳ میلیون دلار ثبت شده است.


در این گزارش همچنین آمده است که بیشترین میزان صادرات در ماه مهر سال گذشته با رقم چهار میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار و بیشترین میزان واردات در ماه اسفند با چهار میلیارد و ۵۷۲ میلیون دلار ثبت شده ‌است.


صندوق بین‌المللی پول پیشتر تراز تجاری ایران را در سال ۹۹ منفی پیش‌بینی کرده و احتمال داده بود که کل صادرات نفتی، غیرنفتی و خدمات ایران در سال جاری به ۴۶ میلیارد دلار برسد و واردات کشور ۱۸.۶ میلیارد دلار بیشتر از این رقم باشد.


تراز تجاری، آماری از میزان واردات و صادرات محصولات یک کشور است.


این شاخص یکی از معیارهای مهم سنجش توانمندی کشور در تبادل تجاری و سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور است و افزایش آن موجب ارزآوری و تقویت پول ملی می‌شود.


در سال‌های گذشته، به‌ویژه پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷، تعاملات تجاری ایران با سایر کشورها حتی با شرکای اقتصادی آن کاهش قابل توجهی یافته است.


بر اساس گزارش بانک مرکزی، تراز تجاری ایران در سال ۹۸ نیز منفی بوده و میزان صادرات کشور ۴۳ میلیون و ۷۳۵ میلیون دلار و مبلغ واردات ۴۱ میلیون و ۳۷۰ هزار میلیون دلار اعلام شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 گسترش بحران بی‌آبی به نقاط مختلف ایران؛ مردم همدان روزانه ۱۲ ساعت آب ندارند همزمان با ادامه قطع آب شهرکرد برای بیش از ۱۰ روز و اعتراض شهرون...